Annons

”Bara att inse att det inte är bra för oss”

zoom Lars Klinghagen, ny vd för Selma Spa sedan årsskiftet. Foto: Selma Spa
Lars Klinghagen, ny vd för Selma Spa sedan årsskiftet. Foto: Selma Spa
NYHETER. Värmlands besöksnäring är åter drabbat sedan Norge infört nya gränsrestriktioner. Ett av företagen som märker av det är Selma Spa i Sunne. ”Norrmännen kom nästan omedelbart hit när gränsen öppnades förra gången”, säger Lars Klinghagen, ny vd för Selma Spa sedan årsskiftet.
Annons

I en och en halv vecka hann den norska gränsen vara öppen innan det var dags igen. Smittan spreds på nytt efter den omtalade tantrafestivalen vid Molkom och den norska regeringen beslutade snabbt om nya gränsrestriktioner.

Under den korta tiden gränsen var öppen blev innehavarna av Selma Spa påminda om hur viktig den norska marknaden är.

– Norrmännen kom nästan omedelbart hit när gränsen öppnades förra gången. Det var bara att inse att det inte är bra för oss att gränsen hålls stängd, säger Lars Klinghagen, ny vd för Selma Spa sedan årsskiftet.

I normala fall utgör norrmännen uppemot 15 procent av kunderna på Selma Spa – utan att spahotellet ens marknadsfört sig i Norge. Lars Klinghagen ser enorma möjligheter att ta del av den norska marknaden och kommer att satsa på marknadsföring i grannlandet så snart pandemiläget tillåter det.

Stora utmaningar när bokningen kom igång

I stället är det svenskarna som fått verksamheten att gå runt. Och inte bara det – juli månad var den bästa månaden någonsin sedan Selma Spa, som det första spahotellet i Sverige, öppnade för 30 år sedan. Det blev effekten när allt fler svenskar i år valde att semestra i hemlandet.

Innan dess har pandemin och medföljande restriktioner varit kännbar även för Selma Spa.

– Därför fick vi också stora utmaningar när bokningen plötsligt kom igång med en till tre dagars varsel. För två veckor sedan hade vi en måndag då 30 rum bokades bara mellan klockan åtta och tolv, alltså ungefär 60 gäster på en gång. Det är ett jättetydligt covid-beteende, säger Lars Klinghagen.

Räddningen i sommar har varit vikarier och extrapersonal, till och med outbildad personal har tagit sig an uppgifterna med ”glädje och energi”, som Lars Klinghagen beskriver det. Han medger att gästerna som en konsekvens tvingats acceptera en lägre servicenivå – inte bara i hans verksamhet, utan också i övriga branschen där restriktioner krävt att hotellen permitterat eller helt gjort sig av med personal.

Långt kvar till besökssiffrorna före pandemin

I övriga Värmland vittnar bland andra gränshandlare och uthyrare av campingplatser om att nya gränsrestriktioner slagit hårt. Organisationen Visit Värmland konstaterar att det är långt kvar till besökssiffrorna före pandemin, då totalt en halv miljon norrmän övernattade runt om i Värmland bara under 2019.

Vad gäller den närmaste framtiden är åtminstone Lars Klinghagen mer hoppfull än han vågat vara hittills.

– Vi ser positivt på hösten. Såvida det inte blir en fjärde smittvåg ser det riktigt bra ut med ett antal större mötes- och konferensbokningar, berättar Lars Klinghagen som också ser ett nytt mönster i bokningarna:

– Det är ett litet annat fokus nu. Det handlar inte lika mycket om kreativa affärsplaner, utan mer om att bara mötas, bygga team, svetsa samman personalen. Då är det mer efterfrågan på våra träningspass, spabehandlingar och andra aktiviteter, både ute och inne.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...