Annons

Besöksnäringen i Malmö laddar för Eurovision

NYHETER. Malmö räknar med hundra tusen besökare under Eurovision i maj. Staden och näringslivet, besöksnäringen i synnerhet, samarbetar för att leverera en minst lika framgångsrik upplevelse som 2013.
Annons

Det var elva år sedan sist. Nu gör sig Malmö redo för ytterligare ett Eurovision-kalas efter Loreens seger med låten Tatoo i fjol. Karin Karlsson är nu liksom då Malmö stads huvudprojektledare för evenemanget.

Hur går förberedelserna?

– Det går bra, det är mycket att göra och tajt om tid som alltid, men överlag går det bra.

Vilka är skillnaderna jämfört med 2013?

– Det är större nu och en stor skillnad att sociala medier har förändrat Eurovision de senaste åren. Det har fått betydligt större räckvidd och fler unga som tittar. En annan skillnad är att det är ett mer komplicerat säkerhetsläge nu. Men liksom 2013 är detta en unik chans för Malmö, Skåne och Sverige att synas, säger Karin Karlsson.

Vad betyder Eurovision för Malmös besöksnäring?

– Väldigt mycket. Sist pekade mycket av våra utvärderingar på att många upptäckte Malmö, inte nödvändigtvis under veckan, men över tid. Malmö kommer att ha världens strålkastarljus på sig hundra procent under hela Eurovision-veckan, så värdet för besöksnäringen är helt ovärderligt.

Malmö stad räknar med hundra tusen unika besökare under veckan, att jämföra med 30 000 sist. Så gott som alla hotell är fullbokade för delegater och gäster.

Skapar nya instegsjobb

Musikfesten betyder inte bara intäkter för besöksnäringen i form av hotellnätter och restaurangbesök. Det är också en händelse som skapar nya arbetstillfällen.

– Den här typen av stora evenemang spelar en stor roll i att skapa det första jobbet eller instegsjobb. 2013 genererade Eurovision motsvarande 131 heltidstjänster i besöksnäringen. Nu har vi eftersökt 600 volontärer, och en del av dem har kanske haft svårt att komma in på arbetsmarknaden, så det finns ett värde även där, säger Karin Karlsson.

Engagemanget från det lokala näringslivet är stort, delvis som ett resultat av att Malmö stad denna gång har involverat företagen i ett tidigare skede.

Hur då?

– Vi har till exempel utsett en person hos oss som är dedikerad till att jobba med det lokala näringslivet. Vi har också tagit fram en verktygslåda för företag som vill aktivera Eurovision i sitt erbjudande och sin kommunikation. Det kan handla om att jobba med Eurovisions färger eller logotyp på olika sätt, men det måste finnas en programpunkt kopplad till evenemanget.

Kan du ge ett exempel?

– Ett gym kan utsmycka med ballonger i Eurovisions färger, och sedan erbjuda ett spinningpass med enbart musik från tävlingen. En restaurang kan programsätta med DJ:s eller andra musikakter som spelar Eurovisionlåtar, eller servera en speciell Eurovisionmeny. Det finns tydliga regler i verktygslådan för vad som gäller om man vill ha en programpunkt.

Malmö Stad har ett nära samarbete med hotellnäringen, främst via Hotellgruppen Malmö. Tillsammans har parterna bland annat satt upp ett nytt regelverk för hur bokningar under Eurovision ska gå till för att säkerställa att förskottsbetalning kommer hotellen tillhanda.

Under Eurovision 2013 bokades 3 500 rum till delegationerna utan krav på förskottsbetalning, vilket kunde resultera i att hotellen stod med tomma rum när delegater som hade åkt ut ur tävlingen valde tidigare hemresor och därmed färre hotellnätter.

– Hotellen var missnöjda över det upplägget, i år har vi satt upp tydliga deadlines för förskottsbetalningar. Vi har många lärdomar från 2013 och går mer hand i hand med besöksnäringen denna gång.

Vad gör ni för att Malmö under Eurovision ska bli en ännu bättre upplevelse än 2013?

– Vi fick så otroligt fina betyg från förra gången så vi försöker skapa samma fantastiska känsla, men i ny tappning. Det är extra roligt att vi har fått Malmö Live och andra signaturplatser som vi inte hade sist. Visionen är att alla ska känna sig välkomna tillbaka till en euforisk Eurovisionbubbla i hela Malmö centrum.

Och vad hoppas du mest på?

– Fint väder och att alla känner sig trygga. Och att vi lyckas skapa en lekfull, inkluderande och personlig upplevelse.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...