Annons

Blomstrande affärer på Tirups Örtagård

zoom Bente Falck tillsammans med sin dotter på Tirups Örtagård i skånska Staffanstorp. Foto: Privat
Bente Falck tillsammans med sin dotter på Tirups Örtagård i skånska Staffanstorp. Foto: Privat
NYHETER. Våren väntar runt hörnet och handelsträdgårdar och kaféer står redo att slå upp sina gröna portar. Besöksliv har kollat läget inför den stundande säsongen.
Annons

På Tirups Örtagård i skånska Staffanstorp gör man sig redo för vårens och sommarens gäster. En vattenläcka hotade att försena premiären men blev i stället till en möjlighet att renovera diskrummet i den gamla Skånelängan dit gäster flockas hela den varma säsongen. Bente Falck ser extra mycket fram emot att öppna i år.

­– Vi har haft en del kalla nätter men nu är våren på gång. Vårblommorna dyker strax upp och vi vet att kunderna väntar, säger hon.

Bente Falck driver Tirups Örtagård, plantskola, butik och kafé med sin make. Hennes mamma, örtagårdsmästare Eva Falck startade verksamheten.

– Mamma drev det till 1991 och när det behövdes en utveckling så tog jag över och startade kaféet. Det är en stor skillnad på att driva Tirup nu mot hur det var då, vi började ju i sådan liten skala. Vi bjöd på några sorters kakor och man satt på en hemsnickrad bänk. Nu erbjuder vi maträtter, bufféer och har fest och bröllop här, säger Bente Falck.

Pionjärer inom örter

Bente, som egentligen skulle bli musiklärare kände snabbt att det var roligare att ta över familjeföretaget. Och hon har inte ångrat sig en sekund. Eva Falck var en pionjär inom örter och var en av de första att erbjuda svenskarna ett större utbud av örter än dill, persilja och gräslök. Idag lockar Tirups Örtagård matgäster, fikasugna och barnfamiljer som passar på att leka i parken som ligger i anslutning till gården.

– Vi har ett högt tryck under sommaren och har uppskattningsvis ungefär 150 000 besökare om året. Vi kan ha lång kö som ringlar sig runt hela gården och tre- fyra hundra gäster en sommarsöndag, på mors dag tror jag vi varit uppe i sexhundra besökare, säger Bente Falck.

Från trädgård till utflyktsmål

Tirups Örtagård har blivit ett utflyktsmål i sig, och idén med lekparken kom till när familjen Falck själva hade småbarn och var på jakt efter roliga saker att hitta på. Under maj månad är det högt tryck på växtförsäljningen och skolavslutningarna drar i gång, juli är den månad då caféet är mest välbesökt.

– För att klara det så har vi mycket sommarjobbare. Vårt rekord är en tjej som varit här sedan hon var fjorton, nu är hon tjugosex och kommer till oss den här sommaren också.
Vi har fiskat upp en del personal via Staffanstorps kommun, vi brukar säga att det hänger inte så mycket på specifik erfarenhet och ungdomar brukar vara lättlärda. Men vi har en återkommande föreståndare för kaféet och en bageriansvarig på heltid, berättar Bente Falck.

Undviker prishöjningar

De tuffa ekonomiska tiderna påverkar de flesta inom besöksnäringen och Tirups Örtagård är inget undantag. Men enligt Bente Falck blir det inte tal om att höja priserna, hon har en annan strategi.

– Vi vill hellre ha folk så några prishöjningar gäller inte här. Vi får dra in på annat, vi får se över om vi måste baka allt med riktigt smör exempelvis, men vi är väldigt noga med råvarorna. Man får vara ekonomisk där man kan och jobba i säsong, kanske kan vi odla ännu mer själva i år, säger hon.

Ökat intresse för odling

Rosendals Trädgård i Stockholm var förebilden när Tirups Örtagårds café startade 1991, men handelsträdgården startade redan 1975. Då fanns inte samma utbud av handelsträdgårdar med eget kafé som det gör idag. Intresset har ökat stort under åren och under pandemin hade Tirup till och med ännu fler besökare än vanligt.

– Jag tänker att man kanske semestrar lokalt även den här sommaren även fast jag såklart är orolig över det allmänna ekonomiska läget. Jag tror att hemmaodlingarna kommer ta fart, det är något som verkligen ökat – vi har både kunder som ska handla till sin odling på balkongen och de som har stora trädgårdsodlingar, säger Bente Falck.

Att driva ett säsongsbaserat företag för med sig unika förutsättningar och utmaningar, men Bente Falck är lösningsorienterad och har nya planer framöver.

– Vi har många intresserade från hela landet som undrar om de också kan handla från vår butik, så nästa steg blir att öppna en webbshop, säger hon.

LÄS ÄVEN om skördefesten på Rosendal i Stockholm.

Två ikoner slås samman för att revolutionera hotellbranschen

Två ikoner slås samman för att revolutionera hotellbranschen

När Amet & Partners och italienska världsaktören La Bottega slår sina påsar ihop bildas en ny jätteaktör. AMEGA LAB har som mål att omdefiniera upplevelsen av bekvämligheter