Annons

Boqueria blir kedja – Åre nästa på tur

zoom Boqueria i Stockholm expanderar till Åre och Göteborg. Foto: Pressbilder
Boqueria i Stockholm expanderar till Åre och Göteborg. Foto: Pressbilder
NYHETER. Den populära restaurangen Boqueria i Stockholm slår upp portarna i Åre i december. Steg två på expansionsresan är Västkusten och Göteborg. ”Vi tror att vårt koncept attraherar en publik även utanför Stockholm”, säger delägare Fredrik Larsson.
Annons

Boqueria öppnade 2012 i Moodgallerian i Stockholm och såldes 2017 till den nuvarande ägaren Napoleon Sürer, som även driver krogarna Agaton och Pelikan.

Matkonceptet är spansk tapas och pinchos och stället har en populär bar mitt i gallerian. I början av december tar man tapasen till semesterfirarna i Åre.

– Vi tror att vårt varumärke och koncept attraherar en bred publik, Boqueria är en folklig och glad krog, och på vår aw på fredagar är det extremt hårt tryck, säger Fredrik Larsson, säger delägare och  gastronomisk ledare.

Analysen är att detta koncept kommer att fungera bra även på skidorten Åre.

– Du äter otroligt bra i Åre, på allt ifrån Werséns och Broken och Supper. Det är självklart att vi vill vara med där och bidra som ett komplement. Vi sa profilera oss som ett ställe för semesterfirare, det ska kännas lättillgängligt och gott.

Boqueria Åre får 120 sittplatser och ska ligga bredvid Country Club, ett stenkast från Åre Torg. Totalt öppnar företaget för cirka 20 arbetstillfällen.

– Vi tycker att rekryteringen har gått bra, vi har sedan länge anställt alla nyckelpersoner.

Steg två i Boquerias resa mot att bli en kedja är en etablering i Göteborg i maj. Men Fredrik Larsson är noga med att det inte är en fråga om ”copy paste” på Stockholmsrestaurangen, utan att man anpassar utformningen efter lokala smaker och behov.

– Det är viktigt att se till att våra restauranger lyfter fram något som känns unikt just för den staden och anpassar oss till det lokala.

Kan du ge ett exempel?

– Gästerna kommer att känna igen sig i menyer och koncept, men färgsättningar och material kommer att skilja sig åt. I Stockholm är det mycket industrikänsla medan i Åre kör vi mer naturmaterial och varma färger.

I Göteborg blir restaurangen, som ska ligga på strax nedanför Götaplatsen, något större än Åre-filialen, och antalet anställda blir därmed något fler.

Göteborg har blivit väldigt krogtätt och folk äter mer ute på helgerna än i Stockholm, hur ser ni på den utmaningen?

– Vårt koncept är ganska unikt, och vi hoppas på att introducera vår tolkning av det spanska köket på ett bra sätt. Genom att vara så genuina vi kan hoppas vi på att gästerna kommer till oss, säger Fredrik Larsson.