I många år har Stromma levererat upplevelser inom sightseeing och båtturer i norra Europa. Det innefattar allt från sightseeingturer och matkryssningar till Paddan i Göteborg och konferenser på Vaxholm Kastellet till att driva världsarvet Birka. Peter Henricson är affärsområdeschef för Stromma Sverige och konstaterar att sommaren 2025 varit mycket bra, men bjöd på en trög start.
– Jag kan säga att vår juni inte var lika stark på företagssidan som månaden normalt brukar vara. Sedan började juli med riktig kasst väder, de första tio dagarna var jobbiga för oss som driver väderberoende verksamhet. När det väl vände var det proppen ur och det gick fantastiskt bra. Vi nådde alla våra mål och hämtade hem en stor del av juni också, säger Peter Henricson.
Kortare och mer intensiv resa
Han noterar ett visst skifte i kundernas preferenser när det kommer till att välja turer.
– Vi ser att våra långa utflykter, som 1000 öars kryssning eller Cinderella till Sandhamn, ligger stabila. Men vi ser även en överflyttning från hel- och halvdagsturerna till kortare turer på 1,5-2 timmar. Därför hade vi till denna sommar skapat ett antal korta turer som vi fått riktigt bra svar på med bra resande, säger Peter Henricson.
Även om han personligen gillar att åka långt ut i skärgården, där den enligt Peter Henricson är som vackrast, förstår han gästernas val. De vill maximera sitt besök.
– Ja, vi har full förståelse att både Stockholmsgästen och den internationella gästen kanske inte har den tiden att lägga på en heldag ute i skärgården. Då gör man gärna en kortare och mer intensiv resa. Det är en tydlig trend och vi ser samma sak i Göteborg, säger Peter Henricson och berättar att det enda undantaget är Göta Kanal-kryssningarna på 2-6 dagar som gjort en av sina starkaste somrar på länge.
Utländska turister som stannar längre
Peter Henricson säger att över lag är gästerna väl förberedda. På vissa linjer bokar 80-85 procent av gästerna i förväg. Det handlar om trygghet.
– Vi har det som den inhemska och internationella besökaren tittar efter, vi har en bokningsbar produkt som du kan betala i förväg och vara säker på att komma med. Till skillnad mot exempelvis Vaxholmsbolaget där du kan åka på SL-kortet. Folk kommer inte alltid med och det kan ställa till det om du ska ut någonstans och har en aktivitet som väntar eller ett bokat boende, säger Peter Henricson.
Under sommaren lanserade Stromma ett antal nya kryssningar och aktiviteter till både klassiska destinationer och platser där något nytt händer. På några av turerna har gensvaret varit extra bra och de turerna har fått leva kvar en bit in i september.
– Utöver att företagsmarknaden ser mycket bra ut inför hösten, vilken är en välkommen injektion, ser vi också att många utländska turister dröjer sig kvar i Stockholm eller kommer till staden i augusti och september, och det gynnar ju oss, säger Peter Henricson.