Annons

Bra start på året för jätten Accorhotels

zoom I Sverige har Accorhotels numera endast tre hotell, alla drivna på franchisebasis.
I Sverige har Accorhotels numera endast tre hotell, alla drivna på franchisebasis.
NYHETER. Hotellmarknaden i Europa är stark, enligt branschjätten Accorhotels. Den franska marknaden har återhämtat sig efter fjolårets svacka i terrordådens spår.
Annons

Året har börjat bra Accorhotels som rapporterar stark tillväxt för årets första kvartal.  Det är goda nyheter för branschen, eftersom att Accorhotels är världens största hotelloperatör.

– De trender vi har sett under det första kvartalet i de flesta av våra regioner visar ett mycket fördelaktigt klimat för hotellindustrin. Detta gäller särskilt våra tre huvudmarknader Frankrike, Europa och Asien/Stillahavsområdet, säger Sébastien Bazin i ett pressmeddelande.

 

Stabila rumspriser

Den franska hotellmarknaden har repat sig efter nedgången i fjol.  Intäkten per tillgängligt rum, RevPAR, steg med fem procent och i Paris var uppgången ännu kraftigare. Beläggningen ökade medan priserna låg stabila.

Även i övriga Europa rapporterar Accorhotels om en stark marknad. Storbritannien går bra trots – eller snarare tack vare – Brexit. Det sjunkande pundet har blivit en injektion för den brittiska besöksnäringen. Hotellmarknaden är stark, även i Tyskland, Östeuropa och på Iberiska halvön, enligt Accorhotels.

 

Tre hotell i Sverige

I Sverige har Accorhotels numera endast tre hotell, alla drivna på franchisebasis. Här ingår Stockholmshotellen Ibis i Spånga, Ibis Styles vid Odenplan och i Järva. Accorhotels tappade 2015 hela 13 svenska hotell när avtalet med franchisetagaren Norse avvecklades.

Vid senaste årsskiftet försvann även Novotel i Göteborg ur familjen. Hotellet ingår idag i Best Western och har bytt namn till Hotel Waterfront Göteborg. Någon särredovisning för den svenska marknaden görs inte Accorhotels.

Accorhotels driver hotell i samtliga världsdelar. I fjol tog bolaget över Fairmont, Raffles och Swissôtel och är sedan dess ledande inom den globala lyxhotellmarknaden.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...