Annons

Därför vill Åre bli Sveriges mat-metropol

zoom Hoppas på internationella gäster.
Hoppas på internationella gäster.
NYHETER. Åre har länge varit Sveriges skidmetropol. Men nu är ambitionen att bli landets matmekka. För tredje året i rad arrangeras Åre Gastronomy Week och denna gång är schemat fullspäckat. 
Annons

– Det som kanske sticker ut mest i år är en trerätters middag som arrangeras i en kabinbana.  Råvarorna är lokala och det enda som inte har anknytning till Åre är vinerna, säger Calle Hedman, arrangör, Åre Gastronomy Week.

Intresset för matlagning växer och evenemang som dessa, där mat och skidåkning kombineras, tror Calle Hedman kan vara ett framgångskoncept.

Vill locka fler internationella gäster

– Åre har så många bra restauranger och det här är vårt sätt att hylla alla duktiga mathantverkare. Förra året under Åre Gastronomy Week hade vi en uppgång med 8 procent på bokningar och i år verkar det bli ännu bättre. Sedan tror jag att sådana här evenemang kommer locka fler internationella gäster, säger Calle Hedman.

Under tisdagen gick kabinmiddagen av stapeln och biljetterna hade sålt slut på en gång. Hela veckan följer en rad olika evenemang. Bland annat en ölmässa mellan fredag och lördag där sex mikrobryggerier ställer ut, och på torsdag är det dags för evenemanget ”Girls on fire” i ledning av Lena Flaten. Tio kockar, mathantverkare, filmare och inspiratörer ska tillsammans skapa en helt lokalproducerad lunch och sedan bjuda kockar, ägare och servis från alla Åres restauranger.

”Inte bara skidåkning”

– Syftet med eventet är visa hur många grymma och duktiga tjejer det finns i Åre och att förstå varandras möjligheter och utmaningar, säger Calle Hedman.

Vad är dina förhoppningar för Åre?

– Att vi ännu mer kommer att etablera sig som en gastronomisk destination. Jag vill att människor ska åka hit ska välja Åre, inte bara för skidorna, utan för att det är här den goda maten finns. 

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...