”Lönsamt fjällhotell.” Det var allt som stod i mäklarannonsen. Inget namn, inte ens var fjällhotellet låg. Men det var tillräckligt för att väcka Malin och Andreas Lönnmos intresse.
Paret arbetade tidigare inom IT- och telekomsektorn i Stockholm och när de tog över en fastighet i Järvsö, där de semestrat under många år, ingick även ett litet vandrarhem med fem rum.
– Vi tyckte att det var roligt att ha det som en hobbyverksamhet vid sidan av våra jobb. Det var högtryck i vandrarhemmet när vi hade lågtryck, och vice versa. Sedan fick vi frågan om att ta över Helsingegården i Järvsö, vilket blev ett heltidsjobb. Efter mycket kval och livsanalyser kom vi fram till att det roligaste som finns är att driva hotellverksamhet – särskilt med återkommande gäster, säger Andreas Lönnmo.
Hemlighetsfull annons
När kontraktet för Helsingegården närmade sig sitt slut började de titta på alternativ i Funäsdalen, dit de brukade resa. Det var då de hittade den hemlighetsfulla annonsen, som visade sig vara Storsätra Fjällhotell vid Grövelsjöfjällen i norra Dalarna. Byggnaden hade tidigare fungerat som tullhus vid gränsen mellan Sverige och Norge, innan den öppnade för boende 1939. Här fick de inte bara ett väl etablerat fjällhotell med nära till vandringsleder och helpension – de fick också en rutinerad personalstyrka.
– De är helt fantastiska. Många har varit här länge och en del kommer tillbaka även efter en sabbatsäsong. Det är så viktigt att ha kvar den kompetensen i verksamheten, förklarar Andreas.
Fina siffror för 2025
Sedan Paret Lönnmos tog över Storsätra Fjällhotell i maj i år har de haft fullt upp, och verksamheten har dessutom visat upp fina siffror.
– Jag kan tyvärr inte ge exakta uppgifter på grund av att vi har bytt system, men totalt sett blev det ett väldigt bra år med jämförelsevis hög beläggning, och nyckeltal som många hotell faktiskt skulle drömma om, säger Andreas Lönnmo.
Förutom många återkommande gäster förklarar han framgången med konkurrenssituationen som endast består av två andra hotellanläggningar som delvis vänder sig till ett annat klientel – och har en annan prisbild. Storsätra har dessutom en stor rumsvolym med möjlighet att ta emot stora och parallella sällskap.
De erbjuder också helpension, vilket nästan är en förutsättning i fjällvärlden.
– Ja, du väljer kanske inte att promenera tre kilometer för middag när det är flera minusgrader. Det gör att omsättningen per gäst blir högre än om man erbjuder två separata koncept. Det gör också att det blir enklare för oss att räkna på prepp och råvaruköp, och vi har väldigt lite svinn. Då går det att hålla kostnaderna nere och gästerna nöjda genom bra service, säger han och tillägger:
– Sen är det också ett väldigt, väldigt vackert ställe. Det var ju det vi fastnade för. Det är en fröjd att bo här. Du går en kilometer och så finns det inte ett spår av civilisation runt dig.
Infört digital hjälp
Under sitt första år har de skyndat långsamt med förändringar.
– Att göra för mycket på en gång blir sällan bra. Dels kan det vara svårt för personalen att hänga med, dels blir det svårt att avgöra vilka som faktiskt var lyckade om du gör flera förändringar samtidigt.
Det Malin och Andreas har gjort är att införa digitala hjälpmedel som effektiviserar administrationen, påbörjat samarbeten med internationella reseagenter, renoverat hotellets relaxavdelning och skapat tre konceptrum. De vill även stärka konferenserbjudandet för att kunna förlänga både sommar- och vintersäsongen.
– Huvudanledningen är inte att öka lönsamheten utan att få en mer hållbar personalplanering, med fler helårsarbetande. Det gör att vi kan behålla de pärlor vi har i personalstyrkan.
Naturen är viktigast
De arbetar aktivt med sitt automatiserade kundnöjdhetsformulär för att kunna ge gäster det gästerna faktiskt efterfrågar, snarare än det paret tror att de vill ha. Framåt kommer de att miljöcertifiera hotellet enligt Green Key.
– Vi vill hellre ha en holistisk miljömärkning än exempelvis KRAV. Just nu är vår restaurang KRAV-certifierad, men vi tycker att det har begränsat oss i möjligheten att använda lokala råvaror. Rennäringen är till exempel inte KRAV-märkt, och när du kommer till Funäsfjällen är ren ofta något man vill prova.
Det första året har varit mycket lyckat och Andreas Lönnmo säger att de känner sig väl rustade inför framtiden, med en administration som klarar tillväxt och ett aktivt samarbete med Grövelsjöfjällens turistförening för att värna natur och miljö.
– Utan den spelar det ingen roll hur fina rum eller hur god mat vi serverar. Är det dåligt i naturen blir det dålig beläggning. Är det bra i naturen blir det bra beläggning. Så enkelt är det, säger Andreas Lönnmo på Storsätra Fjällhotell.
LÄS GÄRNA en tidigare intervju med Idre Fjälls nya vd