Annons

De vill ta Göta Hotell till nästa nivå

zoom Göta Hotells nya ägare Daniel och Malin Ljungkvist framför de tidigare ägarna Anette Tilly och Lotta Karlsson. Foto: Carl Schnell
Göta Hotells nya ägare Daniel och Malin Ljungkvist framför de tidigare ägarna Anette Tilly och Lotta Karlsson. Foto: Carl Schnell
NYHETER. Malin och Daniel Ljungkvist tar över ett av Göta kanals populäraste och mest klassiska boenden.
Annons

– Det är vår dröm att ha ett ställe som Göta Hotell. Vi har verkligen hittat rätt, säger Daniel Ljungkvist, som tar över verksamheten på Göta Hotell tillsammans med hustrun Malin Ljungkvist från 1 juni.

Det nya ägarparet, som de senaste tio åren byggt upp och drivit Marstrands Havshotell, lämnar nu den verksamheten för att flytta hem till sina rötter i Östergötland.

– Jag kommer från Söderköping och Malin från Linköping. När jag började i den här branschen för länge sedan var det som kock på Söderköpings kanalbåtar. Så det är lite som en cirkel som sluts, säger Daniel Ljungkvist.

Hotellet känt från film

Det anrika Göta Hotell uppfördes 1908 och ligger på en smal landtunga mellan Göta kanal och Motala ström. Hotellet har genom åren har både haft kungabesök och medverkat i flera filmer, bland annat ”Göta kanal eller vem drog ur proppen?” från 1981.

– Det är verkligen ett klassiskt hotellhus, rött med vita knutar och med en fantastisk trädgård runtom som vi får tar över nu. Det är fem steg från Göta kanal, så vi kan nästan ta båtgästerna i handen när vi står på vår terrass.

Hotellet står i Borensberg, där en av två handdrivna slussar finns längs med den 19 mil långa kanalen.

– Det är en aktivitet i sig att sitta och titta på när man äter på vår terrass. Det tar ju tid att slussa, så då kan de komma in till oss och ta en fika medan det pågår, säger Daniel Ljungkvist.

Vad har ni för planer med hotellet?

– Vi ska behålla det klassiska, men vi vill ta det till nästa nivå. Lotta Karlsson och Anette Tilly, som drivit hotellet tidigare under sex år, har framför allt haft verksamhet på sommaren. Vi satsar på att ha öppet året runt, eftersom vi tror att det finns en stor marknad för både restaurangen och hotellet. Vi vill bygga ett riktigt schysst uppgraderat pensionat som är väldigt trevligt.

Varför tar ni det här steget?

– Vi har gjort en fantastisk resa med Marstrand, från ett medelstort hotell till ett ganska stort. Där vi bland annat gjorde en stor utbyggnation. Nu går vi från 144 hotellrum till 12, och från 320 gäster en helg till 24. Det är exakt det vi har velat göra. Att kunna träffa och prata med alla gästerna. Vi har saknat att vara nära gästen och personalen.

Vem av er ska göra vad på hotellet?

– Jag är ju kock från början så även om det var länge sedan nu så kommer jag att ha fokus på köket. Malin tar hand om marknadsföring, sälj, inredning och de administrativa bitarna, säger Daniel Ljungkvist.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...