Annons

Deras nysatsning har lyft det anrika motellet

zoom
NYHETER. 70-talets glanstid är över och kampen mot hotelljättarna kan te sig tröstlös. Men en och annan motellägare vägrar kasta in handduken. I östgötska Sjögestad investeras det som aldrig förr. ”Det är upp till oss själva att säkra motellens framtid”, säger Niclas Hemmingsson.
Annons

På 1970-talet låg de klassiska motellen enligt en slags pärlbandsprincip längs med Sveriges riks- och Europavägar. Till motellen vallfärdade gäster som behövde stanna för en natts sömn under sina resor.

 

Serverar som man gjorde förr

Idag är storhetstiden förbi och vissa påstår att den typen av boendeinrättningar inte tillhör framtiden.

– Men vi hävdar att det är precis tvärtom. Gamla vägmotell har ett historiskt inslag som inte går att hitta någon annanstans. Det är upp till oss entreprenörer att säkra motellens framtid, säger Niclas Hemmingsson.

Tillsammans med Cathrin Halldan driver han Sjögestad Motell som grundades 1954 och därmed är ett av de äldsta i sitt slag i Sverige.

– I allt vi gör försöker vi titta tillbaka på historien för att påvisa den klassiska vägkrogen. Gästen ska känna av det historiska inslaget i både mat och miljö. I matsalen har vi valt tidstypiska färger och mönster för 50- och 60-talet, stolarna är exempelvis original från 1965. Vi erbjuder dagens rätt som är klassisk husmanskost samt à la carte, och all mat serveras vid bordet. Helt enkelt som det var förr, förklarar Cathrin Halldan.

 

Velat satsa på historisk miljö

Sedan duon, som även driver personalrestaurangen på Toyota Material Handling i Mjölby, klev in som ägare 2009 har motellet sakta men säkert genomgått en extreme makeover.

– Utöver restaurang och catering såg vi en oerhörd utvecklingspotential i motellrummen. Historiskt sett hade motellet en lägre beläggningsgrad på rummen eftersom fokus låg på att stärka varumärket och matkvaliteten. Vi startade en hemsida och kontaktade alla bokningssajter för att synas på nätet. Sedan dess har beläggningen ökat markant. Idag har vi en beläggning på 55 procent och tror att den siffran blir ännu högre efter renoveringen, säger Niclas Hemmingsson.

Han berättar att man sedan dag ett jobbat efter en investeringsplan för att ”lyckas skapa en historisk miljö”. Det har exempelvis inneburit en totalrenovering av ventilation, vatten och avlopp, matsalar, reception och kök.

– Det händer väldigt mycket positiva saker i vår region och det gäller att satsa i rätt läge. Vår bedömning är att det är just nu. Planen har hela tiden varit att vi ska återinvestera så mycket kapital som bara är möjligt i fastigheten, säger Niclas Hemmingsson.

Men det måste vara svårt att attrahera gäster till ett motell i lilla Sjögestad?

– På en liten ort måste man som entreprenör vara ständigt närvarande. Vi ska alltid erbjuda närproducerade råvaror samt ta med gästerna på en retroresa utöver det ovanliga. Vi vill vara ett utflyktsmål för alla, säger Cathrin Halldan.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...