Lise Ljungman jobbar som Hospitality och Marketing Manager på Nya Carnegiebryggeriet, en roll som hon säger spänner över det mesta.
– Jag delvis ansvarig för de nya öl som vi släpper på Systembolaget och till restaurangkunder, liksom design och marknadsföring samt sociala medier. Men jag är också ytterst ansvarig över vår restaurang som ligger vägg i vägg med bryggeriet i Hammarby Sjöstad och får även hoppa in hålla i ölprovningar, säger hon.
Vad är det bästa med jobbet?
– Helt klart närheten till ölet. Både i att vara en del av arbetet med att ta fram ny öl, att vara nära produktionen och sedan följa hela vägen till att det serveras och att våra kunder och besökare får njuta av det. Att jag får stå framför människor och prata om våra öl och se dem uppleva dem. Helt enkelt det bästa av två världar.
Vad gör Sverige till ett bra öl-land?
– Sverige har utvecklats och blivit ett framträdande öl-land med väldigt många bra och världskända bryggerier. Jag brukar säga att vi i Sverige inte har haft några starka öl-traditioner historiskt som England, Tjeckien eller Tyskland – även om vår Carnegie Porter som funnits sen 1836 är värd att lyfta. Det gör att vi lätt har tagit till oss nya trender och även skapat helt egna då vi inte har tidigare traditioner att förhålla oss till eller upprätthålla, utan kan stretcha gränserna. Det bubblar helt klart i Öl-Sverige!
Hur ligger det till med svenskarnas intresse för öl i dag?
– Antalet bryggerier i Sverige har ökat från 19 bryggerier 1995 till över 400 bryggerier 2024, i och med det har ju också intresset för öl ökat. Idag har de flesta hört talas om en IPA eller en suröl och inte bara en stor stark.
Föreningen Ölgäris
Lise Ljungman har vid sidan om sitt jobb även engagerat i den ideella föreningen Ölgäris som jobbar för att främja kvinnors och ickebinäras intresse för öl. Föreningen ordnar olika typer av evenemang, håller utbildningar och ordnar ölprovningar. Ölgäris startade som en Facebookgrupp men erbjuder i dag sina medlemmar bland annat bryggeribesök, medlemsträffar och resor. Föreningen har även som syfte att påverka branschen till att bli jämställd och inkluderande. Lise Ljungman satt i styrelsen för Ölgäris från 2019 till för två år sedan.
Är ölbranschen i Sverige fortsatt mansdominerad?
– Ja, i stort skulle jag påstå att ölbranschen fortsatt är mansdominerad, det syns även på de bryggtekniska utbildningar som finns på tre platser i landet, att majoriteten som går utbildningen är män. Det blir dock vanligare med kvinnor i branschen och det har blivit mycket mer socialt accepterat att kvinnor och ickebinära dricker öl och har ett ölintresse. När jag började hålla i ölprovningar för tio år sedan var det relativt ovanligt med unga tjejer som höll i utbildningar, det märktes på mottagandet man fick. Vissa hade väldigt svårt att acceptera att man som ung tjej hade mer ölkunskap än de själva, idag tycker jag att det mottagandet har förändrats till det bättre.
Vad tror du krävs för att fler kvinnor ska söka sig till bryggeribranschen?
– Jag tycker att branschen är väldigt inkluderande och vill få in fler kvinnor. Ölgäris som rörelse har blivit väl emottaget av många bryggerier och de vill verkligen vara med och inkludera. Stämpeln som har funnits med ”tjejöl” (en väldigt ljus lager som inte smakar något) eller att tjejer inte dricker öl alls finns dock fortfarande kvar, framför allt hos konsumenter, vilket gör att det kanske är svårt för de oinvigda att tänka sig bryggeribranschen som en inkluderande plats. Jag tror att branschen behöver bli bättre på att förmedla inkluderingen, att lyfta att det inte stämmer att kvinnor inte dricker öl och att alla är välkomna.
Varför är föreningar som Ölgäris viktiga?
– De har öppnat dörrar som annars varit stängda, lyft frågor som ”det finns ingen tjejöl” och skapat trygga platser för kvinnor och ickebinära i sammanhang som annars är mansdominerade – oavsett om det är ett bryggeribesök, en ölprovning eller bara en gemensam skål på en ölfestival, säger Lise Ljungman och fortsätter:
– Det visar att det finns kvinnor i ölbranschen, kvinnor som har öl som ett intresse, eller bara tycker om att dricka öl. Det skapar också en safe space för oss eller bara ett tillfälle att få hänga tillsammans. Samtidigt som man såklart skapar opinion och försöker göra branschen inkluderande i stort.