Annons

”Det händer saker hela tiden”

zoom Jonas Karlén
Jonas Karlén
NYHETER. Det har snart gått ett år sedan Jonas Karlén klev in i rollen som ny vd för Hotel Tylösand. Det har varit intensiva månader som inte minst präglats av stora investeringar.
Annons

 Han må vara hyggligt ny som vd men faktum är att Jonas Karlén har arbetat på hotellet sedan 1995. Bland titlarna han haft märks bland annat kökschef, F&B-manager och vice vd. Så det var ingen större dramatik när han utsågs till vd.

– Nej, det hade vi bestämt sedan en tid tillbaka. Men jag blev väldigt glad och stolt över att få det förtroendet, säger han.

Din företrädare, Elisabeth Haglund, började arbeta på hotellet 1982 och var vd i 23 år. Vad är det som gjort att även du har stannat länge?

– Ägarna har investerat väldigt mycket pengar sedan de tog över och det händer nya saker hela tiden. Det är ständig förändring och utveckling. Det är ett kul ställe att vara på och man tröttnar inte.

– Vad gäller Elisabeth så är hon ny ordförande i vårt bolag så vi har hela tiden en tät kontakt och hon är ett bra bollplank. Det är en trygghet att hon är där.

Populär samling bilar

Det började med en riktig rivstart. Samma dag som Jonas Karlén inledde uppdraget, den 1 maj 2023, invigdes den nya hotellbyggnaden The Front House. Totalt handlar det om 39 rum, konferenslokal och en utställningslokal med Åsa och Per Gessles samling av Ferraribilar.
–  Utställningsdelen blev snabbt jättepopulär och lockar många besökare. Vi har även anställt en person från racingvärlden som gör unika bilvisningar, vilket inte minst är populärt bland konferensgrupper. Samtidigt som The Front House invigdes planerade vi renoveringen av The Spa som stod klart den 12 februari i år. Renoveringen av The Spa är ett av det mest komplexa projekt vi gjort med oerhört tajt tidslinje, minns han.

Men som vd behöver han givetvis även sätta långsiktiga mål och där har inte minst personalkulturen varit ett ledord.

– Vi var ganska sargade efter pandemin och det vi tog för givet 2019 är inte självklart längre. Du måste vara mycket vassare som arbetsgivare och att bli en attraktiv arbetsgivare har varit en jätteviktig sak för oss. I det arbetet känner jag att vi kommit ganska långt och det finns ett intresse för att jobba här. Våra ägare har också startat en vinstandelsstiftelse till förmån vår personal som varit en viktig del i vårt arbeta kring att vara en attraktiv arbetsplats, säger han.

Konst och design går hem hos danskarna

Ett tydligt tecken på att det är en eftertraktad arbetsplats är de auditions hotellet håller inför sommarsäsongen. 2023 testades det för första gången och då dök hela 300 personer upp, i år var de ännu fler.

– Det är helt fantastiskt att se att så många kommer hit en lördagsmorgon klockan åtta för att söka jobb. Det har varit en jackpot för oss och man märker vid sådana tillfällen att vi är ett starkt varumärke. Vi är 280 medarbetare under vinterhalvåret men 500 på sommaren, så vi behöver öka styrkan en hel del.

Nu närmar sig högsäsongen, vad väntar i sommar?

– Vi har ett gediget program med konserter och en After Beach sju dagar i veckan som vi hela tiden filar på och förbättrar. Sedan har vi våra konsert-onsdagar med bland andra Carola, Darin. Danny, Molly Sandén och Kim Wilde. Det ska alltid finnas något nytt för den som kommer hit.

Hur var 2023 för Hotel Tylösand?
– I våras hittade vi den danska marknaden som fram tills dess varit relativt osynlig för oss och vi hade plötsligt många danska bilar på parkeringen. 2023 blev all time high för oss vad gäller beläggningen och de hade danskar en del i. Vi jobbar mycket med konst och design och danskar gillar det.

LÄS ÄVEN Besökslivs tidigare reportage från Hotel Tylösand

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...