Annons

Det här önskar sig besöksnäringen när restriktionerna hävs

zoom Andreas Andersen, Inger Ångström, Klara Ranggard, Johan Söör, Christer Fogelmarck, Yvonne Nordlind, Jonathan Blom och Carin Kindbom.
Andreas Andersen, Inger Ångström, Klara Ranggard, Johan Söör, Christer Fogelmarck, Yvonne Nordlind, Jonathan Blom och Carin Kindbom.
NYHET. Nu när restriktionerna slopas öppnas det upp fler möjligheter för företag i besöksnäringen att återstarta. Besöksliv har pratat med folk i branschen om deras utmaningar och förhoppningar.
Annons

Inger Åström, hotellchef, Järvsöbaden:

Hur reagerar ni på att restriktionerna slopas?
– Äntligen! Det här med att hålla avstånd är ju inte annorlunda och det kommer vi fortsätta att göra. Vi är inte någon nattklubb så det här med att kunna stänga senare än tidigare är inte annorlunda för oss, men för besöksnäringen totalt är det fantastiskt bra. Sen måste ju alla ta sitt ansvar ändå. Är man sjuk så ska man ju vara hemma.

Vad kommer det innebära rent praktiskt för er?
– Det som har varit problemet för oss är ju alla dessa karantäner. I pandemins början var det svårt för oss med att alla som jobbar här att få jobb när alla konferenser blev avbokade. Nu senast har det varit att anställda varit tvungna att vara i karantän när någon i familjen har varit sjuk. Det kommer ju inte att göra någon skillnad när restriktionerna tas bort.

Vad behöver ni nu?
– Just nu sitter vi två stycken och bara svarar i telefonen. Det ringer hela tiden med folk som vill boka konferenser. Det är det för vår del som kommer i gång nu. Det är efterlängtat.

 

Carin Kindbom, vd och koncernchef Svenska mässan Gothia Towers: 

Hur reagerar ni på att restriktionerna slopas?
– Vi blev oerhört glada och lättade, vi har länge längtat efter det här beslutet och nu får vi äntligen möjlighet att öppna upp vår verksamhet igen. Det är verkligen glädjens dag.

Vad kommer det innebära rent praktiskt för er? 
– Vi kan ta emot alla gäster igen, vi har i princip haft näringsförbud i två år för just evenemang. Man märker att många har längtat att komma tillbaka för fysiska möten och vi står mer redo än någonsin för att öppna upp. Förfrågningar om att boka in för nya möten har redan kommit in och man märker att det finns en stor vilja.

Vad behöver ni nu?
– Vi behöver mer resurser och mer plats, vi har många förfrågningar att ta hand om, vi kommer behöva jobba hårt med att rekrytera och vara en attraktiv arbetsplats.

 

Yvonne Nordlind, marknads- och kommunikationschef, Skansen.

Vad var din reaktion när du hörde att restriktionerna slopas?
– Det känns skönt och jag känner hopp inför våren och sommaren. Vi längtar verkligen efter att öppna upp hela Skansen och välkomna våra gäster att uppleva publika evenemang och djur och natur hos oss!

Vad kommer det innebära framåt för Skansen?
– Om det fortsätter gå åt rätt håll med pandemin får vi förhoppningsvis på sikt tillbaka våra 1,5 miljon gäster och kan stabilisera verksamhet och ekonomi igen. Men det är oklart när vi kan se den internationella turisten tillbaka i lika hög grad som tidigare.

Vi har tagit mycket lärdom under den svåra tid som varit och kommer fortsätta fokusera på att utveckla vårt digitala erbjudande och Skansen i stort för att inte vara lika sårbara i framtiden.

Vad behöver ni mer, konkret framöver för verksamheten?
– Vi är fortfarande i en väldigt skör situation och kommer behöva fortsatt finansiellt stöd. Vi behöver stärka upp våra resurser generellt och klara av att utveckla och bygga Skansen vidare för framtiden.

 

Jonathan Blom, communications advisor, Nordic Choice Hotels:

Hur reagerar du på att restriktionerna slopas?
– Det här är bra! Bra för branschen och inte minst bra för alla oss som de senaste två åren levt ett liv präglat av begränsningar av hur vi får leva våra liv.

Vad innebär det praktiskt för er?
– Nu är det full fart framåt som gäller med fulla hotell och restauranger! Utifrån bokningsläget vi ser nu så pekar det tydligt på att vi dessutom går mot en rekordsommar

Vad behöver ni nu framöver?
– Vi behöver förutsägbarhet och att myndigheterna tydliggör att det är tryggt och säkert att boka konferenser, resor och restaurangbesök igen. Vi står i startblocken att kunna välkomna våra gäster tillbaka till hotellen, utan nya restriktioner eller begränsningar i verksamheten.

 

Lena Påhlsson, vd, Tofta Strandpensionat: 

Hur reagerar ni på att restriktionerna slopas? 
– De ska förändras och det är bra, men jag tror att folk gärna kommer vilja fortsätta hålla avstånd. Vi har många stora lokaler och jobbar naturligt med mycket avstånd, det kommer därför inte att bli något stor skillnad. Sedan är många av våra gäster här på dagtid och på så sätt skiljer vi oss från exempelvis nattklubbar där det kanske blir en större skillnad

Vad kommer det innebära rent praktiskt för er? 
– Vi har nu möjligheten att duka tätare, men vi kommer ha en fortsatt respekt för kunderna och vara lyhörd efter deras önskemål. Under pandemin kunde man endast sitta en person per bord, de kanske vill fortsätta så eller så vill de sitta fler personer nu och då kommer vi att anpassa oss.

Vad behöver ni nu?
– Som det är nu så är Gotland ett populärt resmål och vi hoppas att det fortsätter vara så, att folk tycker att det är trevligt att åka hit och känner att de kan röra på sig och vill resa efter pandemin.

 

Johan Söör, vd, First Camp: 

Hur reagerar ni på att restriktionerna slopas?
– Äntligen är ordet. Vi har sett att det har slopats i andra länder och tycker att det är hög tid även här, det är glädjande.

Vad kommer det innebära rent praktiskt för er? 
– Det tar bort mycket av den osäkerhet som finns hos oss, vi har ju även en konferensprodukt på flera destinationer som påverkats hårt av restriktionerna. Sett till sommarsäsongen har bokningsläget varit starkt redan tidigare, men det finns fortfarande en osäkerhet med de utländska gästerna. Vi följer utvecklingen noga och kommer fortsätta vara observanta och hoppas på att det öppnar upp.

Vad behöver ni nu?
– Nu är det verkligen att alla berörda länder häver sina restriktioner och att det inte finns några frågetecken för att ta sig in i andra länder vad gäller resande. Man pratar mycket om de hemestrande och det är bra, men vi måste också få tillbaka de utländska besökarna.

 

Klara Ranggård, hotellchef Artic Bath: 

Hur reagerar ni på att restriktionerna slopas?
– Det är bra att det får komma i gång igen. Det har varit tufft för väldigt många företag. En del resenärer har inte vågat boka för att de inte vet om det blir av, så nu kanske man börjar våga boka igen.

Vad kommer det innebära rent praktiskt för er?
– Vi är ju ett litet företag. Här är det mycket spa-aktivitet och middagssittning på kvällarna, så det är inte så många personer i restaurangen samtidigt. Så för oss har de senaste restriktionerna inte påverkat så mycket. Det positiva är att större grupper och stora sällskap kanske vågar boka in sig igen, att få in fler gruppresor.

Vad behöver ni nu?

– Vi har redan ett ganska stort tryck i våra bokningar. Det är mycket internationella gäster under vintern, cirka 80%. De har nog inte märkt av restriktionerna så mycket, de har behövt ha mer koll på vad som krävs för att komma in i Sverige och att komma tillbaka hem.

 

Christer Fogelmarck, vd, Parks & Resorts Scandinavia AB:

Vad var din första reaktion när du fick höra att restriktionerna slopas?
– Overkligt och en stor lättnad! Det här har vi längtat efter länge. Nu verkar det som att vi äntligen är på väg ut ur den här krisen.

Vad kommer det innebära praktiskt för dina verksamheter och parkerna? 
– Det innebär att det blir lättare att vara medarbetare och det blir lättare att vara gäst i våra parker. Dessutom ser vi fram emot att starta igång konsertverksamheten igen på Gröna Lund och Furuvik. Det har vi verkligen saknat!

Vad behövs främst för parkerna och besöksnäringen i det här läget? 
– Stimulanser och åtgärder för att vi snabbt ska kunna skala upp personalstyrkan och möta en förväntat hög efterfrågan.

 

Andreas Andersen, vd och koncernchef Liseberg:

Vad var din första reaktion när du fick höra att restriktionerna slopas?
– Det var väl lite väntat, om vi tittar på den senaste veckans tillkännagivanden i Norge och Sverige. Det är så klart glädjande. Men jag tror väl också att pandemin har lärt oss, att vi inte riktigt kan ta något för givet.

Vad kommer det innebära praktiskt för Liseberg?
– Här och nu betyder det att vi köra vidare Mamma Mia the Party på Rondo samt sportlov i Spelhuset utan restriktioner. På lite längre sikt betyder det, att vi kan planera sommaren på ett lite mer normalt sätt. Dock tror jag inte att det någonsin blir som innan pandemin i nöjesparksbranschen. Vi tar en del erfarenheter med oss från de senaste två åren; både bra och dåliga.

Vad behövs främst för Liseberg och besöksnäringen i det här läget?
– Jag tycker att besöksnäringen generellt, och nöjesparksbranschen specifikt, förtjänar en sorts bokslut för de senaste två åren. Vad gick bra – och vad gick mindre bra i hanteringen?  Lärdomar som vi kan ta med oss, om – eller när – något liknande händer igen.

 

Jonas Stenberg, vd ESS Group:

 Vad var din första reaktion när du fick höra att restriktionerna slopas?
– Förmodligen samma känsla som Gert Fylking hade när han skrek ”äntligen” när nobelpriset i litteratur delades ut. Skönt och väldigt, väldigt efterlängtat. Det har varit en prövning för alla människor såklart men kanske tuffast för alla oss i besöksnäringen.

Vad kommer det innebära praktiskt för ESS Group?
– Äntligen vardag, lite lugn och ro och trygghet hoppas jag. Våra medarbetare har blivit proffs på att ställa om och anpassa sig, de har verkligen ställt upp på ett fantastiskt sätt så de förtjänar att få bättre förutsättningar och balans i livet igen.

Vad behövs främst för er och för besöksnäringen i det här läget?
– Att den underliggande ekonomin tuffar på som den gjort med inga fler överraskningar de närmaste åren. Jag hoppas och tror att människor unnar sig och stöttar sina favoritrestauranger och hotell om de har råd, för vi längtar efter att få ta hand om dem och vi behöver få tillbaka vår omsättning.

LÄS MER: 9 februari – då hävs restriktionerna i Sverige.