Annons

”Det vi säljer är ren känsla”

zoom Jonas Kentell, säljchef för södra Sverige hos BWH Group.  Foto: Pressbild
Jonas Kentell, säljchef för södra Sverige hos BWH Group. Foto: Pressbild
KARRIÄR. Efter drygt 20 år i Danmark blir Jonas Kentell säljchef för södra Sverige hos BWH Group. Att möta kedjans många hotellentreprenörer ger honom inspiration och energi.
Annons

– Det finns ett enormt driv centralt samtidigt som vi har så många starka entreprenörer ute på hotellen, med sin egen drivkraft och själ. Det finns en framtidstro som är roligt att komma in och vara en del av, säger Jonas Kentell om sin nya position som säljchef i BWH Group, som driver bland annat Best Western-hotellen.

Hur har den första tiden varit?

– Jag har varit ute på många av hotellen och det är vansinnigt inspirerande att möta alla lokala entreprenörer. Tittar jag på min roll har jag egentligen två kunder, alla företagskunder – och hotellen. Det är jätteviktigt att de känner sig sedda och hörda och att vi får en bra relation och kan stötta varandra så mycket som möjligt.

Vad ser du mest fram emot i din nya roll?

– Att bidra till att lyfta kedjan till nästa nivå där vi fortsätter växa. Det har gått ganska bra även under pandemin men nu satsar vi på att växa mycket – framförallt i Norge och Danmark.

Du har en lång karriär i Danmark bakom dig – vad skiljer att jobba i hotellnäringen där och i Sverige?

– Det finns en tydlighet i kommunikationen i Danmark som vi saknar i Sverige. Det är något man måste vänja sig vid när man börjar jobba där, men jag hade inte stannat i 20 år om jag inte gillade det.

Vad tar du med dig tillbaka till Sverige?

– Tankegången att processen kan speedas upp lite. Man behöver inte alltid ha fullt konsensus. Man kan ta ett beslut att prova något, funkar det inte kan man alltid ta ett steg tillbaka och analysera hur man kan göra istället.

Hur är du som ledare?

– För mig är relationer A och O. Det bygger på respekt. Har du inte en sund relation till de du jobbar tillsammans med kommer du aldrig kunna driva fram mot de mål du vill nå. Och det vi säljer är så mycket ren känsla och upplevelse, du ska må bra helt enkelt.

Efter pandemin, vad är det viktigaste för hotellkedjor ur ett säljperspektiv?  

– Tydligheten är fortsatt viktig, vad man står för som kedja och hotell. Jag tror också att det är ännu viktigare, när vi saknat den mänskliga kontakten under pandemin, att fortsätta bygga på den närvaro som finns ute på hotellen. Att du som gäst möts som en vän av huset och inte bara en siffra i mängden, säger Jonas Kentell och avslutar:

– Att gäster känner sig säkra ur ett hygienperspektiv kommer fortsätta att finnas närvarande. Och hållbarhet är ett av huvudfokusen. Det är skönt att se att det lyfts upp igen efter att ha fått stå tillbaka lite under pandemin.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...