Annons

Digital marknadsföring ska boosta branschen i norr

zoom Anna-Karin Landin, kommunikatör på Swedish Lapland. FOTO: Pressbild/swedish Lappland
Anna-Karin Landin, kommunikatör på Swedish Lapland. FOTO: Pressbild/swedish Lappland
NYHETER. Nu ska den nordligaste besöksnäringen i Sverige erbjudas särskild hjälp med att hitta personal, något som på många håll blivit akut under pandemin. Det är organisationen Swedish Lapland Visitors Board som satsar på en gemensam rekryteringskampanj – med AI som metod.
Annons

Swedish Lapland Visitors Board har även tidigare utmärkt sig med att använda AI, artificiell intelligens, för att hjälpa aktörer i branschen att nå ut till målgrupper i sin digitala marknadsföring. Det handlar om en automatiserad process kring avläsning av data för att nå målgrupper på ett mer effektivt och träffsäkert sätt.

Nu ska samma metod och verktyg användas för att rekrytera personal, då det finns ett stort behov av att locka fler till regionen för att jobba inom näringen.

– Vi har jobbat på det här sättet med marknadsföring av destinationen Swedish Lapland länge, och är den metod vi nu använder för att hjälpa företagen att nå ut, säger Anna-Karin Landin, kommunikatör på Swedish Lapland Visitors Board och projektledare för rekryteringskampanjen.

Kampanjen kallas Work in Swedish Lapland, och en inbjudan till projektet har just gått ut till både små och stora företag inom regionens besöksnäring. När företagen så småningom har ordnat sina egna digitala rekryteringssidor är syftet att jobbsökanden ska länkas till dem.

– Vi gör inte någon rekrytering själva, utan det går ut på att vi gör en samlad annonskampanj i sociala medier, säger Anna-Karin Landin.

Insamlingen av underlag från aktörerna har bara börjat, men Swedish Lapland Visitors Board har märkt att det finns ett behov av all sorts arbetskraft, inte minst kockar och annan restaurangpersonal.

– Det är riktigt tufft för företagen att rekrytera personal just nu. Vi såg i en nulägesanalys 2019 att det svårt även tidigare, men det är extra tungt efter pandemin. Vi hoppas att den här kampanjen ska förändra läget, säger Anna-Karin Landin.

Rekryteringskampanjen kommer att rikta sig mot målgrupper utomlands lika mycket som inom Sverige. Det finns redan många exempel på arbetsgivare i branschen som lockat utländsk arbetskraft för att fylla kompetensbehovet i spåren av pandemin.

Anna-Karin Landin tror själv att det finns goda förutsättningar för att hitta personal i andra länder, då intresset för det så kallade Swedish Lapland är stort. Årstiderna, naturen och kulturen ses som attraktivt och exotiskt för långväga gäster. Hittills har det främst gällt turisterna.

– Nu gäller det att få upp intresset för att komma och jobba och leva här också, säger Anna-Karin Landin.