Regionen Swedish Lapland har lanserat en helt digital produktbank riktad till agenter och turoperatörer med boenden och aktiviteter som finns att erbjuda i regionen.
âVi har tidigare haft ganska gammeldags produktmanualer dĂ€r man har satt ihop en broschyr för varje insĂ€ljningstillfĂ€lle, vilket blir ganska stelbent. Nu kan man utifrĂ„n de produkter som finns med i banken klicka i olika kriterier för att skapa en produktmanual som Ă€r mer anpassad, till exempel efter ort, region eller sĂ€song, sĂ€ger Anna Skogh, press- och pr-ansvarig för Swedish Lapland.
Ett syfte med digitaliseringen av produktutbudet Àr att man i sÀljsammanhang enkelt sÀtta ihop destinationens utbud utefter olika teman och önskemÄl, som vandring, Àventyr eller skidÄkning.
â Vi ser en resemarknad som förĂ€ndras i snabb takt, dĂ€r resenĂ€rens drivkraft och nischade behov i allt högre utstrĂ€ckning sĂ€tter spelplanen för bĂ„de oss som destination och för turoperatörer och reseagenter, sĂ€ger Johanna Ăgren, marknadschef pĂ„ Swedish Lapland Visitors Board.
Hon fortsÀtter:
â Viljan att delta och lĂ€ra om till exempel den samiska kulturen, vĂ„ra matupplevelser eller mer fartfyllda naturaktiviteter Ă€r vad som styr resandet idag. DĂ€r kan vi genom en digital lösning bĂ€ttre svara upp pĂ„ önskemĂ„l om skrĂ€ddarsydda resor i destinationen.
Hur kan denna digitalisering pÄverka besöksnÀringen i regionen?
â MĂ„let Ă€r att det ska bli fler affĂ€rer, att det ska bli lĂ€ttare för agenter och turoperatörer att sĂ€tta ihop bĂ€ttre paket och erbjudanden som leder till att det blir fler affĂ€rer i regionen.
Arbetet med att utveckla produktbanken har skett tillsammans med reklambyrÄn In the Cold med hemvist i PiteÄ.