Annons

Doggy bag – lösning pĂ„ matsvinnet?

zoom Med ett klistermÀrke pÄ krogarna hoppas Konsument Halmstad<br />
 att fler ska vÄga frÄga efter doggy bag. Foto: Colourbox, Konsument Halmstad
Med ett klistermÀrke pÄ krogarna hoppas Konsument Halmstad
att fler ska vÄga frÄga efter doggy bag.
Foto: Colourbox, Konsument Halmstad
NYHETER. Matsvinnet skulle minska om fler vÄgade frÄga efter doggy bag pÄ krogen. Det hoppas Konsument Halmstad, som har gjort en undersökning om privatpersoners och restaurangers instÀllning till resthantering.
Annons

Matsvinn Ă€r en het frĂ„ga just nu, och Konsument Halmstad ville göra nĂ„gonting för att bidra. För ett Ă„r sedan inleddes arbetet med en undersökning för att ta reda pĂ„ hur konsumenter och restauranger sĂ„g pĂ„ begreppet doggy bag – att ta med sig överliven mat frĂ„n restaurangbesöket.

– Resultatet var att 87 procent av de cirka 100 tillfrĂ„gade privatpersonerna vet vad en doggy bag Ă€r, men bara knappt en tredjedel frĂ„gar om det för de tycker att det kĂ€nns jobbigt, sĂ€ger initiativtagare Åsa Jacobsson pĂ„ Konsument Halmstad.

Delade meningar om matrester

PÄ de drygt 40 deltagande restaurangerna var instÀllningen delad. Flera restauranger erbjuder doggy bag, men marknadsför det inte. Andra Àr mer kritiska.

– För vissa Ă€r det viktigt att maten har en hög kvalitet, viket inte kan garanteras om man tar hem den, de vill inte förknippas med rester. Andra menar att det Ă€r en kostnadsfrĂ„ga att ta fram förpackningar, och att det tar tid i stressiga situationer, förklarar Åsa Jacobsson.

KlistermÀrke marknadsför doggy bag

För att ge restauranger och dess gÀster en chans att bidra till ett minskat matsvinn har Konsument Halmstad tagit fram en dekal som ska hjÀlpa krogarna att marknadsföra doggy bags, och samtidigt göra det lÀttare för gÀsten att frÄga.

Hur mĂ„nga restauranger som har satt upp dekalen vet inte Åsa Jacobsson, men hoppas att fler stĂ€der vill ta liknande initiativ.

– Syftet med vĂ„rt projekt Ă€r att försöka göra nĂ„got som pĂ„verkar matsvinnet i vĂ„r stad, men det Ă€r förstĂ„s jĂ€ttebra om detta kan fĂ„ en spridningseffekt ute i resten av landet.

Kan en sÄdan hÀr sak fÄ lÄngsiktiga effekter tror du?

 – Jag tror att det kommer, folk Ă€r mycket mer medvetna idag i alla miljöfrĂ„gor och i synnerhet matsvinn som Ă€r i fokus just nu. Ju fler vi Ă€r som vĂ„gar frĂ„ga, desto mer kommer det hĂ€r att sprida sig. Jag tĂ€nker att restauranger kan ha det som ett erbjudande, som en extra service som ger lite good will, sĂ€ger Åsa Jacobsson.