Annons

”Du väljer att åka till Öckerö för att vi byggt just detta hotell”

zoom Skiss på det kommande hotellet samt bild på koncernschef Anders Junger in action.
Skiss på det kommande hotellet samt bild på koncernschef Anders Junger in action.
NYHETER. Winn Hotel Group och Tornstaden satsar på destinationshotell på Västkusten. Besöksliv pratar upplevelser och utmaningar med koncernchef Anders Junger.
Annons

Winn Hotel Groups och byggnadsbolaget Tornstaden vann markanvisningstävlingen för ett destinationshotell som utlysts av Öckerö kommun, tillsammans med arkitekterna Krok & Tjäder så ska hotellet bli en ny mötesplats på norra Öckerö och samla både lokala och långväga privatgäster samt affärs och konferensgäster sugna på aktiviter och unika naturupplevelser. Byggstarten planeras vid årskiftet, Anders Junger är koncernchef för Winn Hotel Group.

– Långesands Havshotell –  som är arbetsnamnet , kommer bli destinationshotellet där gästerna upplever essensen av västkusten. Målet är att skapa en atmosfär som lever i symbios med Öckerös natur, kultur, invånare och historia, säger han.

Vad är egentligen skillnaden mellan hotell och ett destinationshotell? 

– Min definition är att ett ”hotell” tjänar syftet att det är ett ställe att bo, äta och mötas på den orten du valt som destination. Ett destinationshotell har i stort samma syften men du väljer orten för att hotellet ligger just på den orten. Vårt nya destinationshotell är mer än bara ett hotell. Det är aktiviteter tillsammans med lokala entreprenörer vi vill bjuda på unika upplevelser under alla årstider. Hotellet ligger i princip ”på” havet och just havet kommer vara en bärande pelare för detta destinationshotell. Du väljer att åka till Öckerö för att vi byggt just detta hotell.

Varför satsas det på allt fler destinationshotell i Sverige?

– Att satsa på denna typ av hotell, även om det är färre i pipeline av denna kategori hotell än mer traditionella, gör Winn för att vi ser att det finns en stark efterfrågan i marknaden på mer upplevelsebaserade aktiviteter i kombination med god mat, dryck och skön, genomtänkt och genuin atmosfär.

– Personligen tror jag att Sverige och våra nordiska grannar kommer se ökade turistströmningar då vi har riktigt vacker och tillgänglig natur samt en öppen och välkomnande inställning.

Och vilka blir de primära gästgrupperna på det nya hotellet?

– Vårt nya hotell kommer inrikta sig primärt mot privatgäster, både lokalt och tillresande från när och fjärran. Men det behövs också bra boende för de som besöker kommunen i olika typer av affärer. Det blir även ett ben mot mötes- och konferensmarknaden för de som vill ta del av västkustmiljön som ju inbjuder till speciella och fantastiska aktiviteter.

– Hotellet kommer sätta Öckerö på kartan som destination för långväga gäster och skapa en naturlig mötesplats för de bofasta – Öckeröborna ska känna stolthet över sitt hotell. Dessutom gynnas den befintliga näringen inom kommunen då antalet besökare, intäktsströmmar och arbetstillfällen ökar.

Ser du några utmaningar med att satsa på ett nytt hotellprojekt under en lågkonjunktur?

– Vi har som mål att komma i gång med bygget i slutet av 2023. En perfekt timing tror vi då just de lite sämre konjunkturförutsättningar som prognostiserats antagligen ger möjlighet att bygga till lägre pris.

– Denna gång är konjunkturavmattningen en effekt av ett tragiskt och oförståeligt krig som i sin tur gett upphov till en europeisk energikris. Ytterligare ett antal faktorer som komponentbrist av vitala insatsvaror har lett till oväntad hög inflations som nu världens centralbanker bekämpar med höjda räntor, detta kommer slå mot vår köpkraft under kommande tid. Men jag är övertygad om att vi som alltid rider ut även denna nedgång och sämre år följs historiskt alltid av fler goda år. Jag tror historien kommer upprepa sig även denna gång även om med en ny vinkling.

Och ur ytterligare en positiv vinkel, vad är det roligaste och bästa med ditt jobb?

– Det roligaste är just att få vara med att förverkliga framtida projekt. Att försöka förstå vad morgondagens konsumenter vill uppleva. Hitta nya vinklingar på hur våra upplevelseprodukter i form av mat, dryck, service, aktiviteter och komfort ska sättas samman. Hur kan vi göra det på andra sätt, hur kan vi förbättra våra gästers upplevelse och samtidigt öka vår egen lönsamhet.

– Det bästa är alla fantastiska kollegor inom Winn Hotel Group. Vi skrattar mycket samtidigt som vi levererar massa energi och får saker gjort med engagemang.

Slutligen, vad utgör en riktigt bra hotellupplevelse? 

– Service som är genuin och äkta. När de som jobbar på hotellet verkligen tycker om sitt jobb och brinner för det. När de bjuder på sin personlighet, när de visar engagemang för sina kollegor och sina gäster, när det syns att det stålar av glädje. Sedan vill jag känna ett DNA av platsen jag är på. Är det på Öckerö ska det andas Öckerö lika mycket som det ska andas London om jag är i London. Om det på toppen av allt detta kombineras med design som känns äkta till platsen och konceptet blir det en riktigt bra hotellupplevelse.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...