Annons

Effekter av pandemin kvarstår trots stark återhämtning

zoom Liia Nõu, vd Pandox. Foto: Pandox
Liia Nõu, vd Pandox. Foto: Pandox
NYHETER. ”Nej, vi är inte tillbaka helt. Vi ligger fortfarande under 2019, framför allt när det gäller beläggningen”, säger Pandox vd Liia Nõu.
Annons

Pandox är Sveriges, och ett av Europas, största hotellfastighetsbolag, som bland annat äger många av Scandics hotell. På några av Pandox europeiska hotell driver bolaget även själva verksamheten. Företaget rapporterar ökade intäkter och stigande vinst för första kvartalet i år.

Hur har det gått för Pandox svenska hotell hittills i år?

– Alla våra marknader har följt samma mönster. Året startade svagt med januari och februari som låg på väldigt modesta nivåer på grund av restriktioner. Från mitten av februari och i mars var det en väldigt stark återhämtning. I mars är vi tillbaka på samma nivå som före omikron och med stark prisutveckling, säger Liia Nõu, vd Pandox.

Hotellen i Norge har återhämtat sig mer än i Sverige. Varför?

– Norge var något tidigare än Sverige när det gäller att lyfta restriktioner. RevPAR (intäkten per tillgängligt rum) är nu högre än 2019 i Norge som helhet, framför allt med stöd av en stark inhemsk utveckling, men Sverige ligger också väldigt bra till.

Är effekterna av pandemin över?

– Nej, vi är inte tillbaka helt. Vi ligger fortfarande under 2019, framför allt när det gäller beläggningen. Även om det ser bra ut när det gäller möten, konferenser och events är vi inte riktigt där än. Mötena är inbokade men fortfarande saknas en del internationellt resande.

Hur ser det ut inför sommaren?

– Det ser lovande ut. Föregående år var väldigt bra och det finns ingen anledning att tro att det skulle vara mindre bra i år. Det är ett högt tryck och bra pris. Inte bara fritidsresande utan även lokalt och regionalt affärsresande ser starkt ut.

När är mötesmarknaden tillbaka till samma nivå som före pandemin?

– När vi tittar på de stora möteshotellen vi har, framför allt i Belgien och Tyskland, så ser vi att det vi har i böckerna i april är inte långt ifrån samma nivå. Så andra kvartalet ser väldigt bra ut och andra halvåret ser också ut att bli i nivå med 2019.

När kommer de internationella affärsgästerna tillbaka?

– Före pandemin var det ungefär 15 procent som var beroende av internationell efterfrågan på våra hotell och då framför allt inom Europa. Vi ser att det internationella resandet från USA med mera har börjat komma tillbaka. Innan det är fullt tillbaka är vi nog i slutet av året eller början på 2023.

– Resandet från Asien kanske inte är tillbaka men resandet vi har inom Europa kommer definitivt att vara det första halvåret 2023.

Hur påverkas ni av kriget i Ukraina?

– På kort sikt påverkas vi inte direkt men såklart medmänskligt är det fruktansvärt. Vi har märkt att aktiviteten på grund av kriget har ökat. Vi har hotell i Belgien där Nato och EU haft många möten. Våra hotell har även stöttat med att ta emot flyktingar innan de slussats vidare.

– Efterfrågemässigt har det inte haft någon större effekt men lite har kriget påverkat Helsingfors som marknad. Det är en internationell hubb för Asientrafik men ligger också väldigt nära Ryssland. Den långsiktiga effekten vad gäller inflation, räntehöjningar och oro påverkar allt resande inom EU om det håller på länge.

Hur hanterar ni stigande kostnader?

– På kort sikt är vi inte så oroliga för inflation. Vi har ett naturligt skydd eftersom vi har rörliga omsättningsbaserade hyror och där vi har fasta hyresavtal har vi indexjusteringar. Efter att restriktionerna släppts har vi sett ett uppdämt behov och en väldigt prisokänslig efterfrågan på hotellrum.

– Det här har gett en god snittprisutveckling och det ger möjlighet till högre hyror. Där vi har egen drift, vilket är utanför Norden, ger det en god kostnadskompensation.

När är era hyresintäkter tillbaka på samma nivå som före pandemin?

– Vi ger inte exakta prognoser. Vi ser att intäkten per tillgängligt rum ökar tydligt. 2022 kommer att ligga någonstans mellan 2019 och 2021, som var ett svagt år. Vi kommer att komma in i 2023 innan vi är tillbaka, säger Liia Nõu.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...