Annons

Efter ägarbytet – fortsatt gästtryck på Treehotel

zoom Hannah Wennebro Olsson och Jonas Olsson, ägare Treehotel.
Hannah Wennebro Olsson och Jonas Olsson, ägare Treehotel.
NYHETER. Hannah Wennebro Olsson och Jonas Olsson tog över internationellt prisade Treehotel i Harads 2022. Inom några år utökar de med ännu fler spektakulära trädrum.
Annons

När Hannah Wennebro Olsson och Jonas Olsson tog över Treehotel 2022, hade de känt de tidigare ägarna och grundarna Kent och Britta Lindvall i ett par års tid.

– Det var Jonas som först etablerade kontakt med Kent och Britta, vi var upp och hälsade på några gånger och förstod att de var sugna på att hitta någon som kunde ta över. Vi förälskade oss i platsen och ett frö såddes hos oss båda. När de så till slut frågade rakt ut om det var dags så slog vi till, det var just efter pandemin och vi hade det lugnare med andra projekt, säger Hannah Wennebro Olsson.

Ingen hotellerfarenhet

Varken Hannah Wennebro Olsson eller Jonas Olsson hade tidigare drivit hotell, så det var en hel del som de behövde sätta sig in i.

– Även om man köper ett etablerat bolag så är det mycket nytt att lära – alla regler som ska följas när det gäller hotellverksamhet till exempel. Men vi har hunnit med att göra en hel del sedan vi tog över.

En av de saker som de arbetat mycket med är att stärka medarbetarna samt höja nivån ytterligare servicemässigt.

– Det är bra att komma in med nya ögon och se vad som går att förbättra och förändra. Alltifrån att upphandla nya serviceavtal till att effektivisera arbetssätt. Vi har även jobbat med våra värderingsgrunder och mål för framtiden.

Känner inte av lågkonjunkturen

Hannah Wennebro Olsson och Jonas Olsson bor i Umeå och är därmed inte på plats varje dag.

– Men vi åker upp och arbetar på plats så ofta vi kan och har en tät och nära dialog med personalen med hotellchefen Maja Vinroth i spetsen.

Gästerna fortsätter att flöda in och någon lågkonjunktur har inte känts av. En av anledningarna till det är att målgruppen primärt är internationella gäster som inte är så priskänsliga – oavsett vad kronan står i.

– Kent och Britta har verkligen lyckats sätta Treehotel på världskartan och vi har knappt behövt lägga större resurser på marknadsföring. Vi har uppdaterat och moderniserat hemsidan och fräschat till den, men den mesta marknadsföringen görs av våra gäster och på våra sociala medier, säger Hannah Wennebro Olsson.

Gäster från hela världen

När Hannah Wennebro Olsson får frågan om vilka länder gästerna kommer ifrån skrattar hon:

– Vi har en världskarta uppsatt där man kan sätta en nål där man kommer ifrån och det är otroligt fascinerande att se – det finns en nål från nästan vartenda land i hela världen. Det är alltifrån barnfamiljer från USA eller Kina till äventyrare från Nya Zeeland, en hel del reseinfluencers och även några kändisar.

Treehotel har även en del gäster från Skandinavien, men de är färre nu.

– Vi tog över strax efter pandemin och under den tiden fylldes rummen av många skandinaviska gäster eftersom man då reste till lite mer närliggande platser.

Hållbarhet i centrum

Hållbarhetsarbetet står i centrum för Treehotel och där ser man kontinuerligt över arbetet för att värna miljön.

– Vi försöker så långt det är möjligt att tänka närproducerat när det gäller råvaror och vi odlar själva mycket grönsaker som vi använder i matlagningen. Trädrummen har eco-friendly duschar där vattnet renas kontinuerligt när man duschar, så att det återvinns direkt. Vi tänker mycket på vår hållbarhetsprofil och vill leva upp till den i allt vi gör.

Hur är det att ha hotellrum i träd, vad händer när träden växer?

– Det var faktiskt det första jag tänkte på då vi tog över – hur håller man koll på träden och ser till att de mår bra? Kent, som grundade Treehotel, är lite av en expert på träd och har överfört kunskapen till oss. Träden måste besiktigas varje år och där tar vi in hjälp och går igenom förändringarna, eftersom träden växer så måste vi bland annat justera förankringsanordningarna. Träden mår bra och tar ingen skada på något sätt.

När det gäller framtida expansion är Hannah Wennebro Olsson lite förtegen.

– Självklart måste vi upprätthålla och skapa fler trädrum, dels för att vi ser ett utökat behov av det, dels för att hålla nyfikenheten levande med det unika koncept vi har att förvalta. Så det är på G, men jag kan inte avslöja mer än så nu.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...