Annons

Ekonomen: ”Det blir en bra hotellsommar”

zoom Visitas Björn Arnek spår bra business för besöksnäringen i sommar.
Visitas Björn Arnek spår bra business för besöksnäringen i sommar.
NYHETER. Visitas avdelsningschef för branschekonomi, Björn Arnek, spår en bra och viktig sommar för besöksnäringen. 
Annons

Hur viktig är sommaren för besöksnäringen?

– Den är viktig. Sen är den olika viktig för olika delar av besöksnäringen. Restaurangåret fördelar sig rätt jämnt över året, men om man ser till boendet har camping 75 % av sina gästnätter på sommaren. Hotell drygt 33 procent. Men det betyder inte att man tjänar så mycket pengar. I juli är 55-60 % privatgäster och de 33 % av gästnätterna ger bara 25 % av årets logiintäkter eftersom privatgäster betalar lägre priser. Juli är den månad med absolut lägst genomsnittspris.

Men det gäller hotell generellt i landet?

– Ja, det kan se annorlunda ut på rena semesterorter.

Vad kan du säga om restaurangåret?

– Att juli är den bästa månaden för de flesta restaurangkategorier, utom personalrestauranger så klart. För hotell är december en dålig månad, men för hotellrestaurangerna är december den största månaden, tack vare julborden.

Hur kommer det gå i sommar?

– Jag vet inte. Men hotellen själva har varit positiva under lång tid och är det fortfarande. I maj trodde en majoritet på ökad efterfrågan de närmaste tre månaderna. Nettotalet är 55, och det är väldigt högt. Så företagens bedömning är att det blir en bra hotellsommar. 

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...