Annons

Elite hotels lanserar nytt restaurangkoncept

zoom Elite Stadshotell i Luleå lanserar ett nytt koncept tillsammans med Restauranggruppen. Foto: Pressbild
Elite Stadshotell i Luleå lanserar ett nytt koncept tillsammans med Restauranggruppen. Foto: Pressbild
NYHETER. Elite Stadshotell i Luleå lanserar under våren ett nytt koncept tillsammans med Restauranggruppen. Det blir två restauranger i en med mat och dryck som ska passa alla.
Annons

Under våren slår portarna upp till Elite Hotels och Restauranggruppens nya samarbete i Luleå. Tillsammans satsar de på att återinföra stadshotellet som stadens knytpunkt och
erbjuda mat för alla målgrupper. I hotellbyggnaden finns idag den populära gastropuben The Bishop Arms, nu tar de även över en lokal precis intill för det nya konceptet och öppnar två restauranger i en.
– När Restauranggruppen kom med förslaget om två krogar i en kändes det rätt, vi tror att det är perfekt att ha det klassiska svenska köket parallellt med det asiatiska, säger David
Halldén, vd Elite Hotels.
Restauranglokalen är v-formad där ena vingen kommer erbjuda traditionell husmanskost och andra asian fusion, i mitten binds de samman av en cocktailbar. Premiären för
restaurangdelarna kommer ske med några månaders mellanrum – det traditionella skandinaviska köket har premiär i mars och det asiatiska i juni.
Anledningen till att Elite Hotel lanserar konceptet just i Luleå beror enligt Halldén på att många delar av Norrland befinner sig i en expansionsfas i besöksnäringen.
– Hela regionen är expansiv och framåtsträvande, då känns det naturligt för oss att också satsa där. Vi ska nu också bygga ett nytt hotell i Kiruna och expanderar några av våra
existerande hotell i norr, både storleksmässigt och för besöksanledning.

Det finns en tanke på att även ta konceptet vidare i till Sveriges södra delar.

– Den möjligheten finns absolut men vi har lärt oss att ta en sak i taget. Utmaningen i projektet, säger Halldén, är att göra det till en populär restaurang som tillmötesgår alla målgrupper – både hotellgäster och luleåborna.
– Men vi tror på konceptet och har bra rekryterade människor så den största utmaningen har vi redan klarat av. Jag tror att det här kan bli en attraktionskraft för hela staden.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...