Den som kör norrut genom Dalarna och kommer till Särna kan snart se hur landskapet öppnar upp sig mot fjällvärlden. Här, i porten till Fulufjällets nationalpark och med landets högsta vattenfall Njupeskär inom utflyktsavstånd, ligger Särna Camping. Det är en plats som spelar en stor roll för bygden på fler än ett sätt. Här skapas arbetstillfällen och när campingens gäster söker sig till byn för att tanka bilen eller handla i någon av de lokala butikerna gynnas även andra verksamheter. Ända sedan 1996 är det Lena Håkansson som drivit campingen. De första tjugo åren som arrendator åt kommunen, de senaste nio åren som ägare.
– Jag fick möjlighet att köpa loss anläggningen 2016 när kommunen omorganiserade. Egentligen innebar det inte så stora förändringar – mer än att jag behövde ta ett banklån och börja betala av det. Men eftersom jag hade fått ett köplöfte redan ett och ett halvt år tidigare vågade jag satsa på en stor utbyggnad av restaurangen och ett ordentligt restaurangkök, berättar hon och tillägger att det förr kunde vara väldigt trångt i lokalerna.
– Under musikkvällarna var det fullproppat.
Satsningen skulle visa sig bli mer avgörande än hon kunnat förutse. Restaurangen, med namnet Lenas Kök och Bar, har gjort Särna Camping känd långt utanför Dalarnas gränser. Två gånger, 2023 och 2025, har den till och med utsetts till Sveriges bästa campingrestaurang av ACSI – en europeisk organisation specialiserad på campingar.
– Första gången vi fick priset höll vi på att ramla av stolen. Vi visste inte ens att det fanns, säger Lena och skrattar. Att bli uppmärksammade i konkurrens med campingar i hela Europa kändes otroligt stort.
Vad är anledningen till att restaurangen hyllats?
– Jag tror inte gästerna förväntar sig ett utbud som vårt på en camping, snarare pizza och kebab. Det kanske gör att folk får en wow-känsla. Vi erbjuder rätter med älg, ren och röding och det är väldigt exklusivt för gäster som kommer från Belgien, Holland eller Tyskland. De kan titta på renar på dagarna och sedan äta det på kvällen. Vi försöker att i så stor utsträckning som möjligt köpa in lokala produkter.
Generation Z ställer nya krav
De första två decennierna drev hon verksamheten ensam, med stöd av föräldrar och ibland sin dåvarande sambo. Men sedan åtta år tillbaka har hon sällskap av Niclas Schedvin, som valde att kliva in i campinglivet på heltid efter att de träffats och som numera har huvudansvaret för restaurangen. Han säger att det finns helt andra krav på en campingrestaurang 2025 jämfört med förr.
– Generation Z, de som är födda från mitten av 1990-talet och fram.t, ställer krav på ett helt annat sätt än tidigare generationer. Många vägrar äta kött som är importerat, de vill veta att vi har ett tänk, vilket har blivit tydligt. Tidigare generationer är inte pålästa på samma sätt, förklarar han.
Till restaurangens framgångar hör också värvningen av kocken Ablel Zeweldi, utbildad i Italien efter en dramatisk flyktresa från Eritrea innan kärleken förde honom vidare till Sverige. Han för in influenser som ger variation – något som även byborna uppskattar.
– Folk här är lite trötta på älg och ren och de italienska kvällarna med Ablel har blivit jättepopulära, säger Niclas.
Vandring, cykling, fiske och utflykter
Särna Camping har vuxit i takt med att Lena vågat satsa. När restaurangen blev större öppnades också. möjligheten att hålla öppet året runt. På vintern förvandlas numera campingen till en bas för skoteråkare och draghundsekipage. Långdistansloppet Polardistans har start och mål här och varje år lockas hundspannsförare från hela Europa.
– Vintrarna betyder jättemycket nu, säger Lena. Första 20 åren hade jag nästan helt stängt på vintern. Men med restaurangen och personalen som behövde timmar blev det viktigt att hålla öppet. I år har vi 55 husvagnar som står på vintern, av totalt 70 platser. Det växer för varje år.
På sommaren är det framför allt vandring, cykling, fiske och utflykter till Fulufjället och Njupeskär som frestar. Gästerna kommer från hela Europa – tyskar, holländare, italienare, fransmän, polacker, schweizare och österrikare, för att nämna några. Coolcation-trenden i kombination med lugnet är ett vinnande koncept för européer som tidigare sökt sig till länder som Spanien och Italien.
– Många söker tystnaden, säger Niclas. Och svalkan. Det har blivit för varmt att vandra i södra Europa, så de reser norrut istället. De flesta som kommer använder oss som bas för fjäll och skog. Det passar oss bra – folk är ute i terrängen på dagarna och kommer tillbaka igen på kvällen för en bit mat och sömn.
Även fisket har blivit en allt större del av utbudet och mänga beger sig ut för att fånga röding, abborre eller gädda i någon av de 200 sjöar och tjärnar som finns i området. Campingen arrangerar också egna fiskeevent som växer för varje år, med fokus på flugfiske och gädda.
– Vi har älvar, sjöar och tjärnar – allt utom hav, säger Lena. Det är en enorm resurs.
”Campingen har blivit en del av vår familj”
Utmaningarna finns förstås även för Särna Camping. Vintern 2024/2025 blev snöfattig vilket innebar att många skotergäster avbokade. Samtidigt har matpriserna skjutit i höjden och den osäkra situationen i Europa skapar oro även hos Lena och Niclas. Men ändå är optimismen tydlig. Campingboomen i Europa växer och efterfrågan på natur, stillhet och bra mat gör att Särna Camping står väl rustad. Och Lena har inga planer på att dra sig tillbaka.
– Det är ett så varierat arbete. Jag har hållit på i snart 30 år och det är fortfarande roligt. Det är det som gör att jag fortsätter.
När hon blickar tillbaka ser hon också hur campingen blivit en del av hennes liv på ett väldigt personligt plan.
– Min yngsta dotter föddes i maj 1996 och jag öppnade campingen i juni. Mitt andra barn föddes 17 maj 2001 och jag öppnade campingen 1 juni, så mina båda tjejer har verkligen växt upp här och campingen har blivit en del av vår familj. Sedan var det lite jobbigt när jag periodvis var här ensam. Det är roligare nu när vi är tv. och det finns någon som stöttar och peppar. Att ha någon att bolla idéer och tankar med gör det roligare än att slita själv, säger hon.
Du kan läsa reportaget om Särna Camping i senaste numret av Besöksliv – affärsmagasinet för Sveriges roligaste näring sedan 1916. Alla medlemmar i Visita får ett exemplar av magasinet per anläggning genom sitt medlemskap.