Annons

”En perfekt klangbotten att arbeta vidare med”

zoom ”Kan man som chef ta tillvara pĂ„ denna trivsel och entusiasm kan man göra det Ă€nnu bĂ€ttre för alla pĂ„ jobbet”, sĂ€ger Greta Svensson, kommunikationschef pĂ„ Arbetsmiljöverket.
”Kan man som chef ta tillvara pĂ„ denna trivsel och entusiasm kan man göra det Ă€nnu bĂ€ttre för alla pĂ„ jobbet”, sĂ€ger Greta Svensson, kommunikationschef pĂ„ Arbetsmiljöverket.
NYHETER. Passionerade medarbetare som brinner för att skapa en Ànnu bÀttre arbetsmiljö. Den bilden av hotell- och restauranganstÀllda tonar fram i Arbetsmiljöverkets stora attitydundersökning.
Annons

Det Àr första gÄngen som Arbetsmiljöverket i större skala har undersökt allmÀnhetens instÀllning till arbetsmiljöarbete och resultatet Àr spÀnnande lÀsning för arbetsgivare i hotell- och restaurangbranschen.

Ingen annan bransch visar upp samma nivÄ av engagemang i arbetsmiljöfrÄgor bland sina anstÀllda. Hela 93 procent Àr engagerade i arbetsmiljöarbetet pÄ sin arbetsplats och fyra av tio vill engagera sig Ànnu mer i den egna arbetsmiljön.

– Som arbetsgivare behöver man alltsĂ„ inte tvivla pĂ„ om det finns intresse för dessa frĂ„gor eller inte, svaret Ă€r vĂ€ldigt entydigt pĂ„ den frĂ„gan. HĂ€r har man en perfekt klangbotten att arbeta vidare med nĂ€r det gĂ€ller arbetsmiljöfrĂ„gor, sĂ€ger Greta Svensson, kommunikationschef pĂ„ Arbetsmiljöverket.

Men hotell- och restaurangbranschen sticker Àven ut genom att det Àr hÀr som de anstÀllda trivs allra bÀst pÄ sina jobb. Tre av tio var mycket nöjda, strax över hÀlften ganska nöjda.

– Uppenbarligen gör man nĂ„gonting rĂ€tt eftersom medarbetarna ser ut att vara ovanligt nöjda med sina jobb. Kanske Ă€r hotell- och restaurangbranschen extra duktig pĂ„ arbetsmiljöfrĂ„gor? Klart Ă€r i alla fall att jobbar man som chef aktivt med arbetsmiljöfrĂ„gor kan man ta tillvara pĂ„ denna trivsel och entusiasm och göra det Ă€nnu bĂ€ttre för alla pĂ„ jobbet.

NÀr man tittar pÄ av vilka anledningar hotell- och restauranganstÀllda Àr engagerade i  arbetsmiljöfrÄgor, pekar svaren framför allt pÄ psykosociala orsaker. Sammanlagt 74 procent engagerar sig för att göra det trivsammare pÄ jobbet för alla och för att sÀkra att ingen ska mÄ dÄligt pÄ sin arbetsplats.

– Hotell- och restaurangbranschen Ă€r en rolig bransch men kan vara tuff att verka i. Det Ă€r ju Ă€ven i vissa fall ett tungt arbete under tidspress, sĂ€ger Greta Svensson som har egna erfarenheter av branschen frĂ„n ett extrajobb pĂ„ en restaurang under studietiden.

Hon poÀngterar att det krÀvs djupare kunskaper för att kunna ge ett klart svar pÄ varför just de psykosociala frÄgorna Àr de som engagerar mest, men spekulerar fritt kring att till exempel vissa kundkontakter kan vara vÀldigt krÀvande och en hel del skinn pÄ nÀsan kan vara nödvÀndigt.

– Även den som sjĂ€lv trivs med sitt jobb kĂ€nner ju ofta till nĂ„gon som mĂ„r dĂ„ligt pĂ„ sitt jobb. Jag tror att det finns en större öppenhet kring detta idag, det handlar om en förĂ€ndrad tidsanda. Det Ă€r ju verkligen positivt att se att det slĂ„r igenom sĂ„ tydligt i en sĂ„n hĂ€r stor undersökning.