Annons

ESS Group tar klivet in i bostads- och whiskybranschen

zoom Jens Stenberg, vd ESS Group
Jens Stenberg, vd ESS Group
NYHETER. Efter satsningar som Ellery Beach House i Stockholm, Steam Hotel i Västerås, och Hotel Pigalle i Göteborg tar ESS Group nästa steg. Nu inleds samarbeten med 20-30 Coliving och whiskydestilleriet Mackmyra.
Annons

2020 grundades företaget 20-30 Coliving, som utgick ifrån ett koncept kring modernt delat boende. Man fokuserade redan från början på gemenskap efter att ha identifierat det som en felande länk hos en ny generation unga som flyttar till större städer. 20-30 Coliving vill ge unga möjlighet att dela liv och intressen med likasinnade.

ESS Group har funnits i nästan två decennier vid det här laget, och blev ett erkänt namn efter att man 2007 förvärvat och förvandlat Ystad Saltsjöbad från sömnigt konferenshotell till modernt konceptbetonat hotell som lockade gäster året runt. Sedan dess har man legat bakom haussade hotellkoncept som Ellery Beach House på Lidingö i Stockholm, hotellen Pigalle och Bellora i Göteborg och det beryktade Steam Hotel i Västerås.

Professionella och passionerade

Nu inleder företagen ett långsiktigt samarbete.

– Jag gillar Markus (Linhardt, reds anm) och Marcus (Waserbrot, reds anm) väldigt mycket som personer. 50 procent av satsningen handlar om att jag verkligen tror på de här killarna. De är professionella, passionerade och försöker driva ett bra bolag. Det är beundransvärt och någonting alldeles för få gör i dag, säger ESS Groups vd Jonas Stenberg.

ESS Group har exponering i de lite större städerna, men ser utmaningar i mindre städer.

– Detta blir ett jättebra tillskott på marknaden där vi tillsammans kan tillhandahålla en ny typ av boende. För oss är det här ett långsiktigt samarbete.

Många väljer att dra i handbromsen i dessa oroliga tider, men ni väljer att gasa. Hur kommer det sig?

– Det är klart att det har med förutsättningar att göra, vi har den möjligheten idag. Det blir aldrig heller som man tänkt sig, man träffar bra människor med bra idéer och helt plötsligt är tajmingen rätt. Vi är långsiktiga och tror på det här. Det passar oss väldigt bra.

Kommer boendena ni ska utveckla vara en premiumprodukt eller någonting som alla ska ha råd med?

– Det varierar var man befinner sig geografiskt. Men i grunden är detta definitivt någonting som alla ska ha råd med. Det är också ett etablerat koncept sedan tidigare.
– Jag tror det kommer handla mycket om de sociala bitarna. Man är ny i en stad och behöver få ett fungerande umgänge. Det blir som ett studentboende, där man är kvar en period för att etablera sig i en ny stad oavsett om det är Ystad, Falkenberg, uppe i Norge eller ute på Lidingö.

Ni går också in i ett samarbete med Mackmyra. Hur kommer det sig?

– De är härligt nördiga och brinner för sin whisky, som de gör superbra. Jag gillar att de byggt sitt tänk utifrån destinationer, platser man kommer tillbaka till. Det blir ett community nästan. Vi ser oss inte som en hotelloperatör, utan vi bygger upplevelser, så samarbetet ser jag som en utmärkt del i vår egen satsning.