Annons

Ett lyft för unga stjärnor i branschen

zoom Bahar S Deogun och Niklas Waclaw. Foto: Pressbild
Bahar S Deogun och Niklas Waclaw. Foto: Pressbild
NYHETER. Varje år prisar Visita Stockholm två unga stjärnor som förtjänar extra uppmärksamhet. Vi har pratat med Bahar S Deogun och Niklas Waclaw som båda vet hur det känns att ta emot titeln Årets unga branschstjärna.
Annons

Året är 2019 och 30-åriga Bahar S Deogun befinner sig på Vasateaterns scen i samband med Visita Stockholms branschmingel. Hon har just mottagit utmärkelsen Årets unga branschstjärna och i sin hand håller hon en check med vinstsumman 50 000, som ska användas till kompetensutveckling.

Då var hon platschef på STF Gärdet och i dag, närmare tre år senare, konstaterar hon att priset haft stor betydelse för hennes karriär.

– Förutom att jag utvecklat mina kunskaper inom ledarskap och revenue management via de utbildningar på Cornell University som jag använt mitt stipendium till, så har jag även fått kvitto på att det jag gör är det jag vill fortsätta göra. Och att flera arbetsgivare hört av sig har ju varit ännu roligare, förklarar hon.

Nytillsatt vd för Comfort Hotel Xpress

I motiveringen till utmärkelsen stod att ”Bahar beskrivs av sina medarbetare och chefer som en ledare som lever som hon lär och föregår med gott exempel. Genom tydlig kommunikation och en coachande attityd är hon en motiverande och inspirerande ledare som drivs av att se andra växa.”

Och det är egenskaper som säkert kommer till användning även i hennes nya yrkesroll. Nyligen kunde besöksliv.se berätta att denna drivna 32-åring är nytillsatt vd för Comfort Hotel Xpress vid Stockholm Central.

Bidrar Årets unga branschstjärnor till att höja statusen för näringen?

– Det tror jag absolut. Vi har många kollegor i branschen som brinner för sitt jobb och levererar gång på gång. Dessa behöver uppmuntras och vi behöver se till att våra stjärnor stannar kvar i vår fantastiska bransch!

”Det är alltid action”

Den andra unga branschstjärna som tilldelades pris 2019 var Niklas Waclaw. En då 28-årig restaurangchef och sommelier på à la carte-restaurangen Galleriet på Görvälns slott. När han fick frågan vad som var bäst med hotell- och restaurangbranschen svarade han ”gemenskapen, pulsen och hettan”.

”Det händer alltid något nytt, det är alltid action. Det finns nya gäster att lära sig av varje dag”, för-
klarade han under vinnarintervjun.

Vill förbättra branschen

Tre år senare är han sommelier på Villa Dagmar och Aloë och han brinner fortfarande för sitt yrkesval. Han minns att han framför allt kände stolthet när han utsågs till en av två branschstjärnor 2019.

– Det som gjorde att jag fick priset var att jag jobbat med att utveckla branschen och få den mer human än vad den var förr. Folk ska inte behöva lämna när de är 30 för att det är svårt att leva ett normalt liv när du jobbar helger och långa kvällar. Det gjorde mig stolt att jag fick gehör för att jag försökte förbättra branschen.

Har situationen blivit bättre?

– Ja, det tycker jag. Jag har ändå jobbat inom näringen i 12 år och det har absolut blivit bättre. Sedan är det fortfarande en lång väg att gå och jag har inte hela lösningen på problemet. Du kommer alltid behöva jobba när andra är lediga, så det är ett väldigt pussel som ska läggas, säger han och har därmed redan snuddat vid svaret på nästa fråga.

Vilka är de stora utmaningarna för restaurangbranschen i nuläget?

– Sedan 2019 har det varit en svår tid på grund av pandemin. Hela branschen har pausat i sin utveckling eftersom det saknats pengar, tid och arbetskraft. Men jag ser gärna att branschen driver de frågor som vi har varit inne på och på det viset lockar in fler unga inom restaurang. Så de ser vilken rolig bransch det är att jobba i.

Han tror också att priser som Årets unga branschstjärna kan bidra till att öka nyfikenheten och statusen för besöksnäringen.

– Jag tror verkligen det, absolut. Jag har själv varit otroligt stolt över priset. Det är en bra morot
för folk att det finns priser där folk ser det man gör och visar uppskattning.

LÄS MER: ”Det krävs energi, mod och begeistring helt enkelt”

Du hittar en större artikel om Årets unga branschstjärna i senaste numret av Besöksliv – affärsmagasinet för Sveriges roligaste näring sedan 1916. Alla medlemmar i Visita får ett exemplar av magasinet per anläggning genom sitt medlemskap.

Vill du bli medlem i Visita?
Vi hjälper svenska företag inom besöksnäringen. Läs här om fördelarna med att vara medlem!
Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...