Annons

Familjehotellet låter gästerna bestämma priset

zoom Foto: Havshotellet
Foto: Havshotellet
NYHETER. Coronasmällen kom, som för de flesta andra hotell, över en helg för familjedrivna Havshotellet på Limhamn i Malmö. Omsättningen dök med 85 procent och i princip alla aprilgäster bokade av. Då föddes idén till ett innovativt erbjudande för att locka nya gäster från närområdet.
Annons

Boutiquehotellet Havshotellet på Limhamn, med en personlig framtoning och unika rum designade efter olika skepp, hade bara två år i drift bakom sig när Corona-krisen slog till med full kraft.

Helgen efter veckan i mitten av mars, när svenska regeringen lanserade krispaket och allt fler länder stängde sina gränser, stod de helt plötsligt i princip utan bokningar.

– Det gick 2-3 veckor då vi bara hade några få gäster. Efter att vi gjort allt vi kunde för att dra ner olika kostnader och behövt korttidspermittera personal kände vi att vi också behövde se framåt. Även om ekonomin förstås var tung var vår allra största börda att våra 21 rum stod tomma, säger Olof Vinnardag, som äger hotellet tillsammans med hustrun Sara Vinnardag.

Redan när krisen slog till gick de ut med ett erbjudande till sjukvårdspersonal som eventuellt skulle behöva komma till Skåne tillfälligt om en veckas gratis boende och därefter till självkostnadspris.

Men eftersom detta inte behövt utnyttjas kom idén att ge människor i närområdet möjligheten att bo på hotellet – till ett pris de bestämde själva.

Ett långt och personligt inlägg gjordes på hotellets Facebook-sida med 6000 följare. Responsen har varit stor med fullbokade helger i april och 50-75 procents beläggning under veckorna.

– Vi har fått otroligt mycket kärlek från alla som har bott hos oss under kampanjen. Några som kommit har kanske inte haft råd att bo på fint hotell tidigare. Det handlar inte om att på kort sikt få in intäkter, det kostar oss nog mer att hålla öppet. Men de som har haft det jobbigt nu kan få en liten paus och vi hoppas förstås att folk kommer ihåg det här det här väl har lagt sig, säger vd Joakim Vinnardag.

– Både vi själva och andra tänkte nog att vi inte var riktigt kloka, men det fanns ju inte så mycket att förlora heller,  fyller Olof Vinnardag i.

De tillägger att det förstås betyder mycket både för dem och övrig personal att det är liv på hotellet och att de får möta människor och dela erfarenheter under den här speciella tiden.

Åtgärder för att minska smittorisk är bland annat att de serverar frukostbrickor istället för buffé och att man portionerar ut gästerna på specifika tider i matsalen.

Erbjudandet, som Havshotellet nu bestämt att förlänga maj ut men med minimibeloppet 500 kronor per rum och natt,  gäller bara skåningar. Detta förstås för att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer om att hålla sig i närområdet.

Olof och Joakim Vinnardag hoppas att krisen kan föra med sig något gott för besöksnäringen och få fler att tänka på hemester även när det så småningom går att resa längre bort igen. Fram till och med coronakrisen har en stor andel av gästerna kommit från utlandet.

– I tider av kris finns det möjligheter till nya idéer och vi vill hjälpa svenskarna att tänka annorlunda. I bästa fall kan hotellnäringen få ett tillskott om fler börjar tänka att man bara behöver åka några mil för att njuta av en hotellupplevelse,  säger Olof Vinnardag.

Det låter som om ni har en positiv framtidssyn trots den tuffa tid vi just nu går igenom. Vad vill ni dela med er av som kan peppa era branschkollegor?

– Ta hjälp av varandra, av andra entreprenörer. Våga berätta hur ni har det. Ingen regering kan lösa alla problem, försök hitta lösningar tillsammans, säger Olof Vinnardag.

– Det blev ju en chock för oss i hotellsegmentet, men det hjälper inte att vara kvar i den utan vi måste rida ut vågen och hitta på saker som hjälper under tiden. Och tro på att det förhoppningsvis lugnar ner sig ganska snart, säger Joakim Vinnardag.