Annons

Festlig, folklig och fullsatt festival går i mål i Götet

zoom Foto: Gustav Kaiser
Foto: Gustav Kaiser
NYHETER. Större, bättre… och hållbarare. Årets ambulerande Streetfood-festival går i mål med rekordsiffror i Göteborg.
Annons

Uppdämt, postpandemiskt sug efter mingel och gott käk gjorde Streetfood-festivalen 2022 till en populär men lite stökig historia. Det var onödigt långa köer och trängsel, menar grundaren Daniel Fritzdorf.

– Vi blev lite tagna på sängen av hur många besökare som kom i fjol, säger han.

”Hetaste trenden inom matvärlden”

Målet med årets festival har därför varit att utöka yta och antal foodtrucks och bli ännu starkare inom hållbarhetsområdet (plastförbud) men inte nödvändigtvis försöka locka fler besökare. I Stockholm flyttade den turnerande festivalen från Kungsträdgården till Zinkensdamm, och i Malmö fick de utökad yta. När den sista etappen av festivalen äger rum i Göteborg den 1-3 september har man också intagit ny mark: Grönsakstorget.

– Jag skulle säga att streetfood är den allra hetaste trenden inom matvärlden och det märks. Det är över 200 utställare som tävlar i årets festival.

Även musik och hantverksöl

Ja, för Streetfood-festivalen är inte bara ett härligt gastronomiskt häng för besökarna, det tävlas också, med chans att bli svensk mästare i streetfood (som inte är en OS-gren ännu). Finalister i varje klass (Streetfood, Sweetfood och Hållbarhet) har tagits ut från Stockholm och Malmö som nu får resa till Göteborg för finalen. Och kanske står stjärnorna extra rätt för den förhållandevis billiga streetfooden hösten 2023, när många har tvingats gröpa ur sina sparkonton på semester och räntebetalningar. Daniel Fritzdorf håller med om att det kan vara guldläge för streetfood:

– Streetfood är demokratisk mat på det viset, och Streetfood-festivalen är en ovanligt demokratisk festival med gratis inträde där alla är välkomna. Man kan lyssna på musik och dricka god hantverksöl och få en härlig kväll för en överkomlig summa.

Streetfood har präglats av asiatiskt rätt länge: finns det några andra trender på uppgång?

– Den stora succén i fjol var arepas, en sorts friterade, fyllda majsbröd som kommer från Sydamerika. Vi hade enorma köer till arepas-stället i fjol så i år har vi fler som lagar just det. Sedan börjar det komma spännande grejer från Afrika, framförallt Västafrika, det är kul.

Förutom mat – vad händer på festivalen?

– Jag har länge stört mig på det jäkla danstillståndet, så nu när det äntligen är borta är vår målsättning är att få till dans! Vi har haft dj:s som spelat musik i Malmö och Stockholm och det blev toppen, riktigt härlig stämning och full fart på Zinken och i Malmö. I Göteborg sammanfaller Streetfood-festivalen med Kulturkalaset så där ska vi inte konkurrera inte med scenerna, men när det tystnat från scenen kanske vi kör på ett tag.

Förra veckan höjdes terrorhotnivån i Sverige. Hur påverkas ni av det?

– Vi diskuterar med polisen och våra vakter, självklart blir det lite mer övervakning. Personligen känner jag mig inte orolig men man får gå till sig själv där, är man orolig får man stanna hemma. Jag litar på vakterna. Jag tror inte man mår bra av att välja bort allt kul i livet, och jag vet att jag mår bra av att göra festivaler och sprida matglädje till så många som möjligt.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...