Annons

Folkligt med glans för nygamla Grand Hotel Saltsjöbaden

NYHETER. Någon stor renovering var det inte tal om när coronapandemin slog till. Även konferensplanerna fick läggas på is. Vd Katarina Romell väljer nu att utveckla Grand Hotel Saltsjöbaden löpande och med varsamhet för att behålla hotellets själ. Senaste tillskottet är nyöppnade Alice Bar.
Annons

Juli månad 2020 slog man försäljningsrekord. Grand Hotel Saltsjöbaden är en av få som har manövrerat väl genom pandemin. Framgången tackar vd Katarina Romell delvis anläggningens spaavdelning för.

– Förutom läget, byggnaden och medarbetarna har vårt spa haft stor betydelse för sommarens resultat. Vi hade inte haft den sommar eller de helger vi har utan möjlighet till härliga behandlingar, pool och solstolar.

Dålig tajming

För ett och ett halvt år sedan tog Katarina Romell över som vd på Grand Hotel Saltsjöbaden. Hon kom då närmast från Görvälns slott och innan det från samma roll på intilliggande anläggningen Vår Gård, som är inriktad på konferenser. Planen var att bygga ut den lilla konferensverksamhet som fanns på Grand. Tajmingen kunde inte ha varit mer fel.

– Nej, corona kom och det blev inte som vi tänkt. Vi hade till en början tänkt att stänga och renovera hela hotellet.

Viktigt behålla själen

Det hade kostat stora pengar, inneburit containrar med ratad inredning och hon såg en risk att själen skulle renoveras bort. Katarina Romell förklarar att hotellets arketyp är prinsessan Victoria – som är kunglig och folklig.

– Touchen av glans får vi aldrig förlora. Nu utvecklar vi löpande istället, och behåller mycket. Det känns bra i magen. Och är man duktig på inredning kan man skapa ett vackert resultat genom att återanvända på nytt sätt.

Samtidigt som pandemin slog till och verksamheten stannade av (hotellchef Marie Herrey liknar upplevelsen med när hon jobbade i Beverly Hills vid tiden för 9/11) fortgick satsningen på konferens. Nu har de just färdigställt en studio med möjlighet att spela in och sända digitala konferenser, som ett komplement till de vanliga konferenserna.

– Ja, här kan vd och särskilt inbjudna sitta och tala med medarbetare som är på distans eller fördelade i olika rum.

Behov av att mötas

Stora konferenser är inte aktuella nu, men verksamheten är igång.

– Vi har många konferenser med 8-15 deltagare. Jag brukar prata om ”small meetings, big decisions”.

Samtidigt förbereder de sig för att de större samlingarna ska komma igång.

– Man har hört flera gånger förr att det är ”döden döden” – men så har det aldrig blivit. Jag tror att konferenserna kommer igång igen. Vi har ett så himla stort behov av att mötas.

Njuta på avstånd i nya Alice bar

Fram till dess är hotellet så stort att gästerna kan sprida ut sig, och hotellet arbetar med slot-tider för frukost och spa.

– Jag tycker att vår bransch har ett stort ansvar för att visa på ett nytt normalt. Vi tar ansvar för hur våra gäster kan mötas och ha trevligt, viktigt för det långsiktiga måendet!

Bland annat kan gästerna sitta i nyöppnade Alice Bar. På barmenyn finns utöver cocktails snacks och små rätter. Bland desserterna märks körsbärsclafouti och madeleinekakor.

Hur satte ni menyn? 

– Vi ville ha det man tycker är gott! Inte alls fine dining utan riktig mat som är vällagad och härlig. Och den ska vara lätt att äta i baren med både öl och vin till.

Priserna är rätt modesta. Hur går det ekonomiskt? 

– Vi har räknat på det och tänker att det man förlorar på gungorna tar vi igen på karusellerna.

Vad är karusellerna? 

– Det är boendet. Väl känt att det är där vi tjänar pengarna. Vi vill vara tillgängliga. Vi finns i Saltsjöbaden och även här är folk prismedvetna och vill ha value for money. Och vi vill ha in folk i huset – det ska leva.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...