Annons

Försiktig optimism inför sommaren på Skansen

zoom Yvonne Nordlind, marknads- och kommunikationschef för Stiftelsen Skansen.
Yvonne Nordlind, marknads- och kommunikationschef för Stiftelsen Skansen.
NYHETER. Under pandemin hittade stockholmarna tillbaka till Skansen, då många andra verksamheter behövde hållas stängda. Nu ökar även de internationella turisterna igen och på Skansen är man försiktigt positiv.
Annons

– Faktum är att vi just nu har fler besökare än vad vi hade vårt bästa år någonsin, 2019, men det kan vara en effekt av att alla restriktioner har släppt och alla rusar ut, så vi är lite försiktiga med att jubla och sia om hela året, säger Yvonne Nordlind, marknads- och kommunikationschef för anrika Stiftelsen Skansen.

Pandemin – ett stålbad

Lite sargade och stukade går världens största utomhusmuseum in i sin högsäsong, med förhoppningen om att både hålla kvar hemestrande svenskar och stockholmare och samtidigt locka tillbaka de utländska besökarna. Ett normalt år har Skansen 1,4 miljoner besökare, men i år är ribban lagd något lägre – runt 1 miljon besökare hoppas Yvonne Nordlind på. Som för många andra inom besöksnäringen blev pandemin ett stålbad och Skansen fick i perioder för första gången någonsin hålla parken stängd för besökare. Det ledde till både nedskärningar i personalstyrka och omorganiseringar. Det innebär också att parken i nuläget inte planerar några programidéer utöver de traditionella högtider som äger rum varje år, närmast i tur står midsommar.

– Det vi har satsat lite extra på i år är konserter på Solliden och Galejan. Vi kör på så mycket vi orkar och är absolut på väg framåt, men det är en organisation som är sliten efter pandemin och vi behöver tid för återhämtning, säger Yvonne Nordlind.

Lyfter hantverket och traditionerna

Men idéerna och tankarna om framtiden finns och Skansen har mycket att göra för att nå ut med sina unika kompetenser för att nå ännu fler målgrupper, menar Yvonne Nordlind. Skansen är långt ifrån bara en djurpark och en plats för Allsång på Skansen. Hantverk och trädgård är områden där intresset växer starkt. Det innebär bland annat att extra krut läggs på höstens hantverksmarknadsdagar.

– Vi har haft fantastiska trädgårdsdagar under våren. Vi lyfter fram hemmapysslandet, hantverket och traditionerna runt det. Det är viktigt att få ut bredden i vårt genuina innehåll till gästerna. På gott och ont har pandemin fått oss att tänka till och även visat att det finns stor utvecklingspotential, säger Yvonne Nordlind.

En viktig roll att fylla

Och nyheter finns trots allt. Under våren har den utrotningshotade fjällräven flyttat in, en hane och en hona som parken hoppas ska få valpar så småningom. I samband med nytillskottet öppnar snart också portarna till en helt ny utställning om biologisk mångfald i samarbete med stiftelsen Marcus och Amalia Wallenbergs Minnesfond. Skansen har en viktig roll att fylla, menar Yvonne Nordlind.

– Här har vi ett nära samarbete med forskningen och universiteten och vi ser hur viktiga djurparker är i rollen när det gäller artbevarande. Det är en mycket viktig riktning för oss att arbeta mot.

Så får du mer tid över till dina gäster

Så får du mer tid över till dina gäster

Med Picasso Digital får hotell och konferensanläggningar digitala tjänster för bokning, incheckning och betalning så att du kan lägga mer fokus på det som är allra viktigast i verksamheten – nämligen dina gäster...