Annons

Forskning om kunders tankesätt ska stärka besöksnäringen

zoom Angelika Wernersson, auktoriserad rådgivare och Åsa Stanaway, internationell försäljningschef, på Västmanland Turism har varit drivande i att ta fram handboken ”Smarta sätt”. Foto: Per Groth
Angelika Wernersson, auktoriserad rådgivare och Åsa Stanaway, internationell försäljningschef, på Västmanland Turism har varit drivande i att ta fram handboken ”Smarta sätt”. Foto: Per Groth
NYHETER: Västmanland Turism vill utbilda regionens besöksnäringsaktörer i att möta gästernas köpbeteenden för att bli mer lönsamma och klimatsmarta – en satsning som de är först i Sverige med.
Annons

En unik handbok baserad på professor Milena Nikolovas forskning om kunders tankesätt och köpbeteende ska stärka besöksnäringen i region Västmanland. Förhoppningen är att handboken ”Smarta sätt” och workshops ska få aktörerna att anamma lösningar för ökad lönsamhet och hållbarhet.

– Vi har jobbat med den här handboken tillsammans med Milena Nikolova, kommunerna i regionen och ett antal pilotföretag i drygt två år eftersom vi såg att beteendeekonomi skulle kunna bli ett viktigt verktyg för vårt hållbarhetsarbete, säger Angelika Wernersson, rådgivare på Västmanland Turism.

Konkreta förslag

Sedan i höstas kan handboken laddas ner kostnadsfritt från Västmanland Turisms hemsida. Handboken ger en kort introduktion till vad det innebär att vara beteendesmart och innehåller många konkreta förslag på hur besöksnäringsaktörer kan ”puffa” sina gäster att göra hållbara val – men också de val som ger bäst lönsamhet.

– Det kan vara exempel på hur man får in mer hållbarhet i sitt erbjudande, som att addera ”plogging” till sitt aktivitetsutbud eller sätta en meny som gör att gästerna dras till de alternativ som både är klimatsmarta och mest lönsamma, säger Angelika Wernersson.

Först ut i landet att prova handboken och hålla kompletterande workshops blir Sala kommun.

– Jag tycker att man alltid ska ta till sig sådant som kan göra att våra företag stärker sina positioner, så när jag hörde om den här handboken kändes det viktigt att börja använda den så fort som möjligt, säger Carina Eriksson, näringslivsutvecklare på Sala kommun och fortsätter:

– Vårt mål med utbildningen är att våra besökare ska få ta del av ett ännu bättre utbud och uppleva härliga saker i vår kommun, samtidigt som företagen får fler kunder och ökar sin omsättning.

Ska inspirera även utomlands

I början av april är det dags för det första utbildningstillfället i Sala. Senare samma månad kommer Fagersta, Skinnskatteberg och Västerås också starta sina utbildningar där besöksnäringsföretagen får delta i workshops. Västmanland Turism hoppas att handboken kommer skapa ringar på vattnet både i Sverige och internationellt.

– Besöksnäringen ska gå i bräschen och vara ett gott exempel på hur man kan arbeta hållbart. Vi kan genom besöksnäringsföretagen i vår region visa upp den svenska livsstilen för internationella gäster och nå ut med dessa smarta lösningar även utomlands, säger Angelika Wernersson.

Vårt stöd till det lokala näringslivet i Stockholm

Vårt stöd till det lokala näringslivet i Stockholm

Coronapandemin slår hårt på Stockholms näringsliv. Därför vill Stockholm Vatten och Avfall erbjuda en möjlighet till snabbare ändringar i avfallsabonnemang och lättnader i betalningsvillkor