Annons

Furuvik testar nytt koncept under Halloweenveckan

zoom Sandra Wilke, vd på Furuvik. Foto: Robert Lövgren/Furuvik
Sandra Wilke, vd på Furuvik. Foto: Robert Lövgren/Furuvik
NYHETER. Efter ett inställt Halloweenfirande 2020 satsar Furuvik i år extra på högtiden. Med över 10 000 sålda biljetter är intresset rekordstort och parken introducerar ett nytt koncept för de allra modigaste.
Annons

I åtta dagar håller Furuvik öppet nu under Halloween de satsar på flera nyheter där både skräckinjagande attraktioner och shower bidrar till en läskig stämning. För de modigaste lanseras en helt ny skräckupplevelse – Horror Nights.

Under tre kvällar efter att parken stängt sitt ordinarie Halloweenfirande öppnas portarna på nytt och Furuvik bjuder in sina något äldre besökare till en upplevelse med högre skräcknivå.

– I år utmanar vi oss själva lite extra, för en känsla som verkligen hänger med efter pandemin är ”hur fel kan det bli!”, säger Sandra Wilke, vd Furuvik. Vi hade två framgångsrika Halloweenår 2018 och 2019 så i år ska det märkas att vi är tillbaka med full kraft.

För Sandra handlar konceptet Horror Nights om att våga ladda parken med en ny innebörd.

– Furuvik har en känsla som vi alltid vill förmedla, att det är en mysig park där framför allt barnfamiljerna får stort utbyte. Med Horror Nights testar vi vad som händer om vi tänker utanför den boxen och gör något för en annan målgrupp, säger hon.

Besökarna önskade större skräckupplevelse

Som nytillträdd vd är det Sandras Wilkes första Halloween på Furuvik. Med sin bakgrund från andra delar av Parks and Resorts-koncernen, däribland Gröna Lund, bidrar hon till flera nyheter. Den kanske största skillnaden jämfört med tidigare år är alla de karaktärer som vistas i parken och interagerar med besökarna.

– Tidigare år har besökarna lämnat som feedback att de vill bli mer utmanade i skräcken och läskigheten. Som ett svar på det skruvar vi upp nivån genom att ha fler läskiga karaktärer i rörelse samtidigt som vi ser till att det finns något för alla åldrar. För våra minsta besökare satsar vi på sagoväsen och det vi kallar rysmys.

Rekordstort intresse

Intresset för Halloween har varit rekordstort och hittills har över 10 000 biljetter sålts. Det kan jämföras med 650 biljetter samma period 2019 och förklaras delvis av svenskarnas pandemivana att boka i god tid.

– Halloween är en stor hype. Jag tror det är en högtid som kommer att fortsätta peaka ute i parkerna i flera år för att sen bli ett lika självklart firande som andra högtider.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...