Annons

Go Gotland och Fårögården om ö-livet off season

zoom Magnus Klampe, Fårögården och Morgan Sjöström på Go Gotland.  FOTO: Joel Nilsson
Magnus Klampe, Fårögården och Morgan Sjöström på Go Gotland. FOTO: Joel Nilsson
NYHETER: Nya möjligheter, men även utmaningar när eventbolag och restauranger hittar nya sätt att locka till Gotland året runt.
Annons

Besöksliv skrev tidigare om hur Solhem hotel och Gotlands Förenade Besöksnäring arbetar för att locka fler turister till Gotland under lågsäsong. Vid sidan av alla privatresenärer som reser till ön, är kryssningsturister och konferensgäster två viktiga målgrupper under vinterhalvåret på Gotland. En som jobbar för att locka de senare är Morgan Sjöström, säljare och projektledare på eventföretaget Go Gotland.

Evenemang i kyrkoruiner

Företagets främsta USP är kanske samarbetet med Gotlands Museum, som ger möjlighet att skapa möten och evenemang i stadens medeltida kyrkoruiner.

– Det finns mängder av ruiner i Visby som ofta står tomma, så vi har stora möjligheter att göra en massa roliga saker, säger Morgan Sjöström. I höst ska vi fokusera mer på evenemang kopplade till mat och dryck och till exempel erbjuda specialmiddagar i Sankta Karins kyrkoruin.

Go Gotland har företag som främsta målgrupp, men i sommar arrangerar Morgan Sjöström och hans kollegor sitt första stora evenemang riktat mot privatresenärer.

– Vi kommer att arrangera en konsert med Lasse Stefanz och ser det lite som ett test för att göra fler liknande arrangemang under vår och höst.

Ett moment 22 när det gäller att locka fler turister under lågsäsong är att det måste finnas öppna hotell och restauranger för de som besöker ön. I Visby håller de flesta hotell och restauranger öppet året om, men för de mer lantliga besöksnäringsföretagen är det inte lika självklart att hålla öppet under vinterhalvåret.

Pandemin ändrade synen på off season

Ett av alla besöksmål som har högtryck på sommaren, men som stänger på hösten – helt enkelt eftersom det inte finns tillräckligt stort underlag för att fortsätta ha öppet – är Fårögården, en restaurang med bed and breakfast och vandrarhem på Fårö.

– De senaste åren har högsäsongen stretchats eftersom det är fler som kommer innan och efter skolorna har slutat, säger Magnus Klampe, som driver Fårögården med sin fru Kerstin Pettersson sedan tio år.

– Jag tror att pandemin fick många att inse att det är ganska skönt att resa när det är lite lugnare. För- och eftersäsongen brukar vara trevligare för oss också, eftersom vi kommer ner i varv och får mer tid att prata med gästerna. Den tiden på året är det främst pensionärer och bussgrupper från kryssningsfartygen som besöker oss, men också en del barnfamiljer.

Personalen en utmaning under lågsäsong

Fårögården brukar kicka i gång säsongen i april eller maj, lite beroende på bokningsläge och personaltillgång.

– Det största problemet för oss är att få tag på personal, särskilt under lågsäsong när vi inte kan erbjuda så många timmar, säger Magnus Klampe.

I Visby är det många timjobbare som hoppar runt på olika restauranger, men här är det svårare. Magnus är utbildad snickare och gör en del snickerijobb under vinterhalvåret, medan hans fru, som är kock, gör inhopp på andra restauranger. Samtidigt finns det ofta renoveringar eller utbyggnationer att göra på Fårögården. Och personalfrågor som ska lösas.

– Det finns alltid saker att göra. Samtidigt försöker vi se till att vara lite lediga också eftersom vi inte kan vara det under högsäsong.

Du kan läsa ett större reportage om Gotlands besöksnäring i senaste numret av Besöksliv – affärsmagasinet för Sveriges roligaste näring sedan 1916. Alla medlemmar i Visita får ett exemplar av magasinet per anläggning genom sitt medlemskap.

Vill du bli medlem i Visita?
Vi hjälper svenska företag inom besöksnäringen. Läs här om fördelarna med att vara medlem!
Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...