Annons

Grattis Göteborg, 400 år!

zoom Inför Göteborgs stora jubileumsfirande nästa år har <br />
en rad satsningar gjorts för att göra staden extra fin. Foto: Frida Winter/Göteborg & Co.
Inför Göteborgs stora jubileumsfirande nästa år har
en rad satsningar gjorts för att göra staden extra fin.
Foto: Frida Winter/Göteborg & Co.
NYHETER. Inför Göteborgs 400-årsjubileum valde staden att bjuda in göteborgarna att komma med förslag och idéer – 2023 är det dags för den stora festen.
Annons

Redan 2009 gav kommunstyrelsen uppdraget att planera Göteborgs 400-årsjubileum till Göteborg & Co, det kommunala bolag som arbetar med destination Göteborg. Här arbetar Therese Brusberg som chef för Göteborgs 400-årsjubileum.

– Vi valde tidigt att inte planera det här på vår egen kammare. Vi ville bjuda in brett så att så många som möjligt kunde delta. Vad vill göteborgarna, hur kan vi involvera dem, hur kan vi göra Göteborg till en ännu bättre stad, säger hon.

Det rådde inte brist på idéer hos göteborgarna, hos stadens förvaltningar och bolag samt hos de sju så kallade perspektivgrupper som sattes samman. Grupperna bestod av cirka 140 personer med bred representation som alla fick jobba med frågan ”Hur kan 400-årsjubileet göra ett internationellt avtryck för framtiden”. Totalt genererades tusentals idéer som summerades i jubileumsplanen. Therese Brusberg beskriver metoden som både väldigt spännande – och unik för en stad som jubilerar.

– Idégenereringen byggde vår vision från grunden, istället för tvärtom. Det är vår utgångspunkt och redan 2012 tog kommunfullmäktige beslut om riktningen med vision, teman och mål, säger Therese.

År av förberedelser

Mer än ett decennium innan själva dagen D – den 4 juni 2021 – påbörjades alltså arbetet. Behövs det verkligen så lång tid för att planera ett firande? O ja.
– Hela arbetet med Göteborg 400 år är en stadsutvecklingsprocess där vi fått chans att förverkliga idéer, prövat och testat nya innovationer och skapat bestående värden. Det vill vi fira och bjuder in alla till Göteborg för att delta, säger Therese Brusberg.

Vissa satsningar genomförs inte i en handvändning. Exempelvis: En av idéerna var att bygga ett bad mitt i stan. En annan var att det ska finnas flera gröna parker i Göteborg. De här bägge idéerna har slagits samman och är nu en jubileumssatsning som heter Jubileumsparken i Frihamnen med möjligheter till bad, segling, bastu och lek. Hisingsbron är en annan jubileumssatsning som knyter samman staden över älven.

– En annan jubileumssatsning som binder samman staden är Sätt färg på Göteborg, ett konststråk som går från Blå stället i Angered till Röda sten vid Klippan, 23 kilometer konst!

Firande under en pandemi

Precis som för många andra verksamheter skapade pandemin utmaningar för firandet. När Therese Brusberg och kollegorna på Göteborg & Co förstod att det inte skulle vara över på några månader, hade de en dialog med sina uppdragsgivare och kommunstyrelsen beslutade då att göra ett mindre, digitalt firande den 4 juni 2021, och ett stort publikt firande 2023.

– Det här alternativet bygger på att vi även kan inkludera flera institutioner i Göteborg som firar 100 årsjubileum 2023, som Liseberg, Konstmuseet, Naturhistoriska museet och Botaniska trädgården, som alla kom till inför Jubileumsutställningen 1923.

Nästa sommar blir det alltså stort, publikt firande under sommarmånaderna. Det inleds med en Jubileumsfestival i juni i Frihamnen, med ett stort evenemangsområde med musik, mat, upplevelser och aktiviteter.

– Det blir starten, sen fortsätter vi under sommaren med ett pärlband av aktiviteter och invigningar. Det blir en festival i början och ett kalas i slutet när Göteborgs kulturkalas genomförs, samtidigt som Göteborgsvarvet anordnar ett marathon.

Stark delaktighet

Efter mer än tio år som chef för 400-årsjubileet är Therese Brusberg mest stolt över en sak: delaktigheten.

– Vi arbetar i en öppen samverkansmodell där alla kan vara med utifrån sina verksamheter oavsett om du är ett stort företag eller en liten organisation. Det blir en otrolig kraft när det är så många som vill göra gott för Göteborg. Det tar vi med oss i den fortsatta utvecklingen av destinationen Göteborg.

Du hittar ett längre reportage om Göteborg 400 år i senaste numret av Besöksliv – affärsmagasinet för Sveriges roligaste näring sedan 1916. Alla medlemmar i Visita får ett exemplar av magasinet per anläggning genom sitt medlemskap.

Vill du bli medlem i Visita?
Vi hjälper svenska företag inom besöksnäringen. Läs här om fördelarna med att vara medlem!
Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...