Annons

Halloween på Gröna Lund tonsätts av Kungliga Filharmonikerna

zoom Johanna Lindh, kreativ chef på Parks and Resorts, hoppas att filmen om Obscura kommer att landa väl hos målgruppen ungdomar. Foto: Pressbild
Johanna Lindh, kreativ chef på Parks and Resorts, hoppas att filmen om Obscura kommer att landa väl hos målgruppen ungdomar. Foto: Pressbild
NYHETER. Den fiolspelande flickan Obscura i Gröna Lunds senaste reklamfilm har även fått döpa den nya Halloween-attraktionen – där besökarna får möta sina värsta mardrömmar.
Annons

I den nya reklamfilmen för Halloween på Gröna Lund står Kungliga Filharmonikerna för den stämningsfulla musiken, närmare bestämt det klassiska musikstycket ”Danse Macabre” av Camille Saint-Saëns.

I filmen för årets Halloweenfirande väcker den fiolspelande flickan Obscura Halloween-karaktärerna till liv inne på ett mörkt Gröna Lund. Reklamfilmen hade premiär förra veckan och är tydligt inspirerad av den populära Netflix-serien ”Wednesday”, där den mörka tonårskaraktären Wednesday Addams stämningsfullt framför klassisk musik på sin cello.

– Serien är en av de mest streamade någonsin och målgruppen är framför allt ungdomar. Vi har samma målgrupp för vår film och när vi läste på om vad som tilltalar dem är det tydligt att de dras till både seriositet och humor med finess. Där har vi försökt landa med filmen, säger Johanna Lindh, kreativ chef på Parks and Resorts, där Gröna Lund ingår som en av fyra parker.

Samarbete med orkestern

Musiken vi hör i filmen är frukten av ett oväntat samarbete mellan Gröna Lund och symfoniorkestern Kungliga Filharmonikerna. Verket som orkestern framför skrevs med inspiration av Henri Cazalis dikt om de dödas dans natten till alla helgons dag. Ett passande tema för en Halloween-film.

– När vi funderade på vilka som skulle framföra musiken var Kungliga Filharmonikerna det mest magiska vi kunde komma på. Det kändes som önsketänkande. Men de var positiva till att medverka och vi har ungdomarna som en gemensam målgrupp vi vill nå ut till, säger Johanna Lindh.

Musiken spelades in i konserthuset och filmscenerna på ett mörkt Gröna Lund en septembernatt.

– Sen skickade vårt produktionsbolag klippen till orkestern för godkännande. Samarbetet har flutit på väldigt sömlöst och smidigt. Det här är bland det häftigaste jag gjort under min karriär, säger Johanna Lindh.

Inlåst i mörker

Under årets Halloweenfirande, som har premiär fredag 13 oktober och håller på till 5 november, kommer musiken från filmen att spelas i olika delar av parken. En nyhet under årets firande är attraktionen Obscura där flickan leder besökarna genom sina värsta mardrömmar.

– Du blir inlåst i totalt mörker. Det bygger mycket på sinnesintryck, med hjälp av specialeffekter och avancerad ljudteknik, och det var det som födde idén om att göra något annorlunda musikmässigt, säger Johanna Lindh.

Filmen kommer att visas på bio samt i digitala kanaler som Facebook, TikTok, Snapchat, Instagram, YouTube och TV4 Play. Dessutom kommer stillbilder från filmen visas som utomhusreklam på 600 enheter i Stockholmsområdet.

Se reklamfilmen för Halloween på Gröna Lund här.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...