â Det finns ett gĂ€ng mĂ€n i Sundsvall, Ărjans pojkar, som har kommit hit pĂ„ hĂ„rdrockshelgen varje Ă„r. Det Ă€r Ărjan som drar ihop ungefĂ€r samma personer frĂ„n Ă„r till Ă„r.
Det berÀttar Margret Fjellström, som Àr receptionschef pÄ Hotell KittelfjÀll.
â Hotellet Ă€r nĂ€stan fullbokat och Ă€ven de som har stugor hĂ€r kommer. Vi kan ta emot 400 inslĂ€pp i restaurang och bar. Det drar mycket folk nĂ€r det Ă€r nĂ„got sĂ€rskilt som hĂ€nder.
Gamla och nya teman
FörsÀljning och mat Àr den stora intÀkten. HÄrdrockshelgen lockar sin specifika publik, medan temahelgen Gastroski har sin mÄlgrupp och UmeÄ respektive LuleÄ ski business har sina.
â DĂ„ drar vi ihop en mötesplats för företagare, med musik och förelĂ€sningar. I Ă„r bjuder vi Ă€ven in lokala företag. Förhoppningen att de som kommer hit ska inspireras att lĂ€gga sina framtida konferenser hĂ€r, sĂ€ger Margret Fjellström.
Eventen har olika karaktÀr, men grunden Àr densamma: GÀsten ska vilja ha en skön dag i backen, bra after ski och möjlighet att konferera.
â Det som binder gĂ€sterna samman Ă€r kĂ€nslan för genuin skidĂ„karmiljö. Och bakgrunden till just hĂ„rdrockshelgen Ă€r att de som tidigare drivit hotellet, som Roger Vikström, har ett genuint hĂ„rdrocksintresse.
Fler event framöver
Hotell KittelfjÀll vill hitta en egen nisch för att undvika att konkurrera om samma kunder som anlÀggningarna i dalgÄngen bredvid. Framöver vill hotellet utveckla arbetet med event, sÀger vd Fredrik SidevÀrn.
â VĂ„r ambition nĂ€r vi gick in i sĂ€songen var att göra ett event varje helg. Vi har kanske inte nĂ„tt Ă€nda fram men till nĂ€sta sĂ€song ska vi sĂ€tta teman som student ski, 80-tal â bĂ„de litet och stort. Det stĂ„r högt pĂ„ vĂ„r agenda.