Annons

Hårt söktryck på Hotell- och turismutbildning

zoom Foto: Colourbox
Foto: Colourbox
NYHETER. Antalet sökande i år till Service Management Tourism Hotell på Campus Helsingborg har ökat med nästan 50 procent jämfört med förra 2019. ”Lund Universitet har ett högt anseende men det finns förstås även ett samband med krisen”.
Annons

Liksom Campus Grythyttan vid Örebro Universitet har Campus Helsingborg vid Lunds universitet sett en rekordökning på förstahandssökande till sin utbildning inom besöksnäringen. På Campus Helsingborg har den treåriga utbildningen Service Management Turism & Hotell sett en ökning med 46 procent av antalet förstavalssökande inför hösten 2020 jämfört med förra året.

– Den stora situationen är förstås inte kul, och vi kan se att det finns ett samband mellan ökningen och krisen, som påverkar detta. Men det finns även interna faktorer som påverkar, säger Malin Zillinger lektor vid Institutionen för service management och tjänstevetenskap.

Antalet förstahandssökande till Service Management Turism & Hotell i år var 70 st, att jämföra med 2019 så 48 ansökningar kom in, en ökning med 45,8 procent. Det totala antalet ansökningar till utbildningen i år var 305.

Malin Zillinger pekar bland annat på att Lunds Universitet har ett högt anseende, men också att campus Helsingborg är tacksamt beläget.

– Vi ligger tillgängligt och i ett urbaniserat område där det finns många företag och organisationer inom besöksnäring och turism, samtidigt som vi ser att intresset för urban turism har vuxit, så det kan finnas ett samband där.

Hur mycket tror du beror på coronakrisen?

– Många har varslats och självklart finns det ett samband där, det har vi sett i tidigare kriser.  Men sedan har vi vår institution jobbat hårt med kommunikation och renodlat vår information under det senaste året, så jag skulle gissa på att det är en kombination av de båda.

Intresset för att utbilda sig inom besöksnäringen har minskat de senaste åren, både inom universitetsutbildningar och inom Yrkeshögskolan. Här har man tidigare kunnat se ett samband mellan ett svalnande intresse för utbildning samtidigt som det har varit väldigt lätt att få jobb, menar Malin Zillinger.

– Det är lätt att få ett helt okej jobb inom besöksnäringen utan utbildning, och det är lätt att förkovra sig genom kortare utbildningar, vilket är jättebra. Men vi skulle även kunna bli bättre på att visa på långsiktiga karriärvägar och andra fördelar med att plugga en universitetsutbildning.

En av hjärtefrågorna är att besöksnäringen är en näring att stanna kvar och göra lång karriär inom.

– Vi och resten av näringen har varit bra på att visa att dessa är bra instegsjobb, men mindre bra på att kommunicera att man också kan stanna kvar så att det inte förblir en genomgångsbransch. Det kan vara så att krisen spetsar till läget, och då är det kanske de med god kunskap och utbildning som klarar sig bäst och går vidare sedan. Så har det varit i andra näringar.

Vilka är de stora fördelarna med en universitetsutbildning inom hotell och turism?

– Att lära sig förmågan att tänka långsiktigt, att lära sig att ställa de kritiska frågorna, och se de stora sammanhangen. Sådant tränar vi på hela tiden, så att resultaten blir bestående.

Och vilka risker ser du med en bransch där många saknar utbildning?

– En risk är kortsiktigheten, även om vi har sett en fantastisk tillväxt de senaste åren, konkurrensen internationellt blir hårdare, så vi måste spetsa vår kunskap.

Vad hoppas du på i höst?

– Vi hopas att vi får engagerade studenter på plats, för det som driver den egna utvecklingen är den inre motivationen. Och jag tror inte att det är en plan b för alla som sökt, utan att det har varit ett aktivt val att göra universitetsstudier, för att nu gavs möjligheten. Jag hoppas på ett stort engagemang.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...