Annons

Hela Nordic Choice rensar ut plasten

zoom Tillsammans med Hurtigruten och WWF vill <br />
Nordic Choice skapa en ”anti-plast-rörelse”. Foto: Colourbox
Tillsammans med Hurtigruten och WWF vill
Nordic Choice skapa en ”anti-plast-rörelse”.
Foto: Colourbox
NYHETER. Nordic Choice-kedjan går i Comfort Hotels fotspår och börjar rensa ut den onödiga plasten på sina hotell.
Annons

Som Besöksliv skrivit om tidigare inledde hotellkedjan Comfort Hotels i våras ett arbete med att se över sin plastförbrukning och rensa ut all onödig plast på samtliga hotell i Norden.

Startar anti plast-rörelse

Nu tar hela Nordic Choice klivet att göra samma sak på koncernens samtliga hotell.

Tillsammans med Hurtigruten och WWF, Världsnaturfonden, vill Nordic Choice skapa en ”anti-plast-rörelse” genom att uppmana branscher och organisationer att se över sin plastförbrukning.

90 procent mindre plast

Comfort-kedjans initiativ från ifjol har redan gett resultat: beställningen av plast minskat med 90 procent på Comfort-hotellen.

–Tillsammans med våra 16 500 anställda ska vi skapa den mest hållbara hotellupplevelsen för våra 11 miljoner gäster. Det är nu vi ska gå från ord till handling. Under året ska vi ta bort all onödig användning av engångsplast på samtliga våra hotell, säger Torgeir Silseth, koncernchef för Nordic Choice Hotels.

Fritt från engångsplast 2019

Målet är att samtliga hotell skall vara helt fria från onödig användning av engångsplast under 2019, samt att man ska ha full kontroll över var den plast som används tar vägen. Detta ska ske bland annat genom hårdare granskning och nära samarbeten med leverantörer.

– När WWF bjöd in till ”Plaststafett” tillsammans med Hurtigruten, var det en självklarhet att vi skulle ställa upp. Våra gäster ska känna sig trygga med att de kan bo hos oss med gott samvete. Vi deltar i detta stafettlag i hopp om att bli hotell- och reselivsbranschens Charlotte Kalla, säger Harald Bjugstad-Holm, hållbarhetschef på Nordic Choice Hotels.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...