Annons

Höga förväntningar inför Almedalen – trots mellanår

zoom 43 000 besökare väntas till Almedalen i år. Foto: Pressbild
43 000 besökare väntas till Almedalen i år. Foto: Pressbild
NYHETER. När Almedalen tar över Gotland i nästa vecka är det med fokus på klimatfrågan. För besöksnäringen beräknas de 43 000 besökarna generera högtryck i och utanför Visby: ”Vi ser ett allt större intresse för att bo utanför staden”, säger Matz Bengtsson på Gotlands besöksnäring.
Annons

Två dagar innan Almedalsveckan 2019 drar igång råder febril aktivitet på Visbys gator och torg. Cirka 43 000 besökare väntas komma, och Mia Stuhre som är projektledare för Almedalsveckan har mycket att förbereda.

– Vi har fullt upp för det är många bitar som fortfarande ska falla på plats, bland annat invigningen. Men jag skulle säga att vi ligger bra till, säger hon.

Bland nyheterna i år utmärker sig klimatfrågan.

– Vi ser helt klart en ”Greta- effekt”. Tidigare har klimatet legat på fjärde plats bland de valbara ämnena, men nu handlar många evenemang om frågan och den har seglat upp en placering – och ligger nu direkt efter hållbarhet.

På samma tema har Almedalsveckans organisation tillsammans med länsstyrelsen Gotland startat projektet ”Plastbanta Almedalsveckan”, med syfte att minska plastsvinnet.

Årets upplaga av Almedalen beräknas rymma drygt 3600 evenemang, något färre än förra året.

– Då var det rekordmånga evenemang eftersom det var valår, så vi är nöjda med årets programutbud.

29 evenemang handlar specifikt om besöksnäringen, en lika stor andel som förra året. Kompetensförsörjningen, regelkrånglet och det nya rökförbudet på uteserveringar är några av frågorna på besöksnäringens agenda.

Ifjol drog Almedalsveckan cirka 45 000 unika besökare och i år beräknas siffran minska något.

– Vi tror att vi kommer att landa på ungefär 43 000 unika besökare, alltså en liten minskning jämfört med rekordåret 2018, säger Mia Stuhre.

Baserat på andelen engelskspråkiga programpunkter och mängden utländska studiebesök, väntas fler utländska besökare i år, enligt Region Gotland.

Matz Bengtsson, vd på Gotlands besöksnäring konstaterar att trycket på boenden är lika hårt som vanligt under den för besöksnäringen så viktiga veckan.

– Det är helt fullbokat i Visby sedan länge, och vi ser även ett större intresse för att bo utanför staden. Det är redan högtryck på restauranger och eventbyråer – Almedalsveckan är oerhört betydelsefull för den lokala besöksnäringen.

First Hotel invigdes i förra veckan. Hur har det påverkat bokningsläget på andra ställen?

– Jag skulle säga att det primärt påverkar privatuthyrningen, det tillkommer 90 nya rum med First Hotel. Och vad jag har hört så är dessa i det närmaste fullbokade.

I april sjösatte Destination Gotland en ny färja som kör i skytteltrafik mellan Nynäshamn och Visby, kan det dra mer besökare?

– Som det ser ut nu är det ungefär lika många som bokat som ifjol. Skillnaden är att den nya färjan ökar valfriheten, nu har resenärerna större möjlighet att hitta en resa på en tid som passar just dem. Och det kan ju locka.