Annons

Hon blir Björn Ulvaeus direktör

zoom Stina Porsgaard blir dubbel hotelldirektör när hon kliver på<br />
 Björn Ulvaeus projekt Slottsholmens Boutiquehotell i Västervik.
Stina Porsgaard blir dubbel hotelldirektör när hon kliver på
Björn Ulvaeus projekt Slottsholmens Boutiquehotell i Västervik.
På nytt jobb. Hotelldirektören för Stadshotellet i Västervik, Stina Porsgaard kunde inte motstå Björn Ulvaeus idé och Slottsholmens Boutiquehotell som slår upp portarna i maj.
Annons

”Inspirerande, spännande och roligt”, så beskriver Stina Porsgaard känslan inför sin nya roll som hotelldirektör för musikern och entreprenören Björn Ulvaeus projekt Slottsholmens Boutiquehotell i Västervik. Hon skrev på i december och är i full fart med att rekrytera personal.

 Vad fick dig att tacka ja?

– När Björn Ulvaeus gick in och sa att han skulle köpa den här fastigheten var jag turistchef här i Västervik. Jag kände att jag att jag ville driva det där projektet, så jag hörde av mig till Björn och sa att jag ville vara med.

 Vilken blir din första arbetsuppgift?

– Nu letar vi kökschef och restaurangchef, och har slutit avtal med Stefan Ekengren, som ska hjälpa till med matkoncept och köksfilosofi. Ett mål är att skapa en riktigt bra arbetsplats och vill kunna attrahera personal som kan tillföra något nytt.

Hon brinner för hotellbranschen som hon ser som en ”positiv företeelse”. Stina Porsgaard gillar att se hur ungdomar kommer in i branschen växer och utvecklas.

 – Att få jobba med dem är häftigt. Jag gillar att jobba med strategier och jag gillar gästkontakten. Kort sagt: Jag älskar den här branschen.

Boutiquehotellet får elva sviter, och restaurangen med eventhallen och festvåningen får en gigantisk uteservering med pir, vilket innebär att gästerna kan lägga till med sin egen båt. Restaurangen ska ligga där den tidigare sommarrestaurangen Slottsholmen låg.

Du är även hotelldirektör för Best Western Plus Västerviks Stadshotell. Hur skiljer sig Slottsholmens Boutiquehotell från det?

– Det blir två helt skilda varumärken och koncept, och det är viktigt. Varumärket Björn Ulvaeus blir tydligt på Slottsholmen. Vi ska även ha ett helt annat matkoncept, inte fine dining, men vi vill göra vår grej, även när det gäller maten. Sviterna kommer att ha en helt egen känsla.

 Finns det plats för så många hotell i Västervik?

– Det finns inte plats för hotell med många hotellrum i Västervik. Det här är ett boutiquehotell som vänder sig till en annan målgrupp och vi hoppas få gäster som kommer just för Slottsholmens skull. Det är bara elva rum, och det är en väsentlig skillnad.

Vad är det som gör att ett hotell blir det där ”lilla extra”?

– Människan. Personalen gör att det blir en extra ordinär upplevelse, som gör att upplevelsen höjer sig flera snäpp.

Två ikoner slås samman för att revolutionera hotellbranschen

Två ikoner slås samman för att revolutionera hotellbranschen

När Amet & Partners och italienska världsaktören La Bottega slår sina påsar ihop bildas en ny jätteaktör. AMEGA LAB har som mål att omdefiniera upplevelsen av bekvämligheter