Annons

Hon vill revolutionera hotellstädningen

zoom Paula Gottlieb vill modernisera hotellens städvagnar. Foto: Pressbild
Paula Gottlieb vill modernisera hotellens städvagnar. Foto: Pressbild
NYHETER. Det läggs stort fokus på inredning och arkitektur när vi utvecklar nya hotellkoncept, men något så grundläggande som städvagnen får inte samma kärlek. Det vill Paula Gottlieb ändra på.
Annons

Med många års erfarenhet från hotellbranschen vill Paula Gottlieb skapa städvagnar som är moderna och snygga redskap för hotellets personal att vara stolt över.

Under flera år har hon själv drivit hotell, till exempel Villa Källhagen och Melody Hotel, numera Pop House. Av egen erfarenhet har hon kunnat konstatera att städvagnar på hotell är tråkigt eftersatta arbetsredskap.

Research med branschspecialister

Resultatet blev till slut varumärket Happy Housekeeping och efter två års research tillsammans med branschspecialister finns nu skisser som i dag är på väg att bli klara prototyper.

– Det ska vara lättkört, tänk en modern barnvagn, praktiskt, återvinningsbart och med ett modultänk som innebär att du inte behöver skrota hela vagnen bara för att ett hjul gått sönder, vilket ofta gäller i dag, säger Paula Gottlieb, som hoppas att en ny vagn på sikt ger en högre branschstandard för vagnar.

Ska minska användandet av plastpåsar

Stängda fack ger ett rent och snyggt intryck och vagnen är också anpassad för att kunna minska användandet av plastpåsar och genomföra sorteringen av skräp och sopor på plats.

– Både gäster och personal ska kunna se hur vagnen underlättar återvinning och för personalen handlar det om tidsbesparing. Den ska bli hållbar för både människan och miljön, säger Paula Gottlieb.

Fokus på design

Även designen är viktig, påpekar Paula Gottlieb. När inredningen spelar en så betydande roll för ett hotell, varför ska inte städvagnarna också hålla måttet, då de förekommer synligt hela tiden, resonerar hon.

– Du ska kunna få vagnen anpassad till hotellets inredning och logga, säger hon men är hemlighetsfull med fler av idéerna, då det handlar om att kunna vara först att nå marknaden med en sådan här typ av produkt.

Samtal med större tillverkare

Just nu förs samtal med större tillverkare om att ta vagnen i produktion. Än så länge är det dock få som verkar ha insett potentialen med städvagnar, påpekar hon. 

– Samtidigt vet jag av egen erfarenhet från hotellbranschen att efterfrågan på smartare och snyggare lösningar är stor, jag har kontakt med många intresserade köpare, säger Paula Gottlieb.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...