Annons

Hotellen hittar nya målgrupper under halloween

zoom Butterick’s och Haymarket by Scandic inleder ett samarbete under halloween och skapar ett hemsökt rum för den som är modig nog att checka in. Foto: Pressbild
Butterick’s och Haymarket by Scandic inleder ett samarbete under halloween och skapar ett hemsökt rum för den som är modig nog att checka in. Foto: Pressbild
NYHETER. Läskiga hotellrum, spökbesök och halloweenparty med Hooja. Pite Havsbad, Quality Hotel The Weaver i Göteborg och Haymarket by Scandic i Stockholm har hittat sätt att locka nya gäster.
Annons

– Vi har fullbokat under halloween, säger Vegard Olsen, hotellchef på Pite Havsbad.

Det blir tredje året som Pite Havsbad genomför tvådagarsevenemanget “Kitteltältet Halloween” med en handfull artister som spelar. Något av en ungdomssatsning, där hotellets 400 rum är bokade och de 1500 biljetterna sålde slut direkt när de släpptes i september.

– Det stora för oss i det här är att vi gör det för en målgrupp som vi normalt inte når. Generellt sett har vi en äldre publik, med fokus på familjer. De vi vänder oss till under halloween är mellan 18 och 30 år, säger hon.

Artisten Hooja lockar unga

Halloween-helgens stora dragplåster är skogsdisco-artisten Hooja från Gällivare, och det är dels tack vare honom det i år blev extra rusning till biljetterna.

Under halloween erbjuder Pite Havsbad helgbiljetter till konserterna, och olika boendepaket med eller utan mat. Även hotellets två à la carte-restauranger kommer att hålla öppet, likaså det välbesökta äventyrsbadet.

Vilken betydelse har halloween för hotellet?

– Den är jätteviktig, det finns en poäng med att få hit just de yngre, eftersom de är vår blivande kärnmålgrupp. Vi är en familjeresort i första hand, och dessa gäster vill vi vänja vid att besöka oss redan i tidig ålder. Sedan tror jag att det har funnits ett uppdämt behov efter sådana här stora evenemang efter de tuffa pandemiåren, säger Vegard Olsen.

Hotellrum inspirerat av skräckfilm

På Haymarket by Scandic i Stockholm, slår man ett slag för halloween genom att låta skämt- och skräckbutiken Buttericks utsmycka ett av hotellets rum. Rum 1920 är inspirerat av klassiska skräckfilmer och för den som kan sina rysare finns många detaljer att hitta.

– Vi vill erbjuda våra gäster roliga, mysiga, spännande upplevelser, och ser ett värde i att samarbeta med andra lokala aktörer som Buttericks. Vi gillar när det bubblar inne på hotellet, och det blir roligare när man gör saker tillsammans, säger Renée Tallén, Marknadschef, Haymarket by Scandic.

Att ta hjälp av Buttericks låg också nära till hands för Haymarket, som med sitt läge vid Filmstaden Sergel i Stockholm är något av ett filmhotell. Till exempel är mattorna i hotellets korridorer inspirerade av hotellet i skräckfilmen The Shining.

Halloweentema ska locka barnfamiljer

På Quality Hotel i Göteborg genomgår rummen en kuslig förvandling nu när Halloween närmar sig. Hotelldirektör Sara Lake på Quality Hotel The Weaver hoppas halloween-temat ska locka många barnfamiljer till hotellet.

– Göteborg stad har ambitionen att bli nordisk huvudstad för halloween, och det tar vi på blodigt allvar, säger Sara Lake i en kommentar.

Quality Hotel Panorama, Quality Hotel Waterfront, Quality Hotel 11, Quality Hotel Winn och Quality Hotel The Weaver bär alla på sin egen, lite läskiga historia. Historier som kommer att komma fram på olika sätt under halloween.

 

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...