Annons

”Hotellet dör en långsam död”

zoom Hotell Jämteborg har numera bara ett fåtal jobbresenärer på vardagarna. Foto: Hotell Jämteborg
Hotell Jämteborg har numera bara ett fåtal jobbresenärer på vardagarna. Foto: Hotell Jämteborg
NYHETER. De skärpta restriktionerna har slagit stenhårt mot hotell i svenska storstäder under november. Även hotell i mindre städer befinner sig nu i ett ohållbart läge. ”Det är så illa att man har gett upp och inte ens vill se på eländet”, säger Maria Johansson, ägare Hotell Jämteborg.
Annons

De skärpta restriktionerna följt av presskonferensen den 16 november tömdes såväl restauranger som hotell på bokningar över en natt. Intäkter för svenska hotell minskade kraftigt i november jämfört med samma månad förra året, visar siffror från Benchmarking Alliance som Visita sammanställt.

I Sigtuna utanför Stockholm, som innan pandemin var gynnade av sitt läge nära Arlanda, drabbas nu dubbelt av krisen och visar nu upp nattsvarta siffror. Jämfört med november 2019 har hotellen i området minskat med 93 procent. Jämfört med oktober 2020 är minskningen också dramatisk, med hela 81 procent.

I storstäderna syntes en liten ljusning i bokningsläget under september och oktober, men detta avbröts abrupt i november. Stockholm backade 82 procent, Göteborg 80 procent och i Malmö förlorade hotellen 78 procent av intäkterna jämfört med samma period 2020.

I Östersund har hotellen backat 69 procent jämfört med november 2020. Maria Johansson som driver hundraåriga Hotell Jämteborg tillsammans med sin man, ser en situation med lika låga intäkter som i våras när pandemin precis hade brutit ut.

Hur ser era novembersiffror ut?

– Det är så illa att man har gett upp och inte ens vill se på eländet. Vi är ett litet hotell med 39 rum och har nu 2–3 gäster på vardagarna och inga alls på helgerna. När de nya restriktionerna kom försvann 100 procent av privatresenärerna på helgerna och vi har bara ett fåtal jobbresenärer på vardagarna. De närmaste dagarna ligger beläggningen på mellan 8–12 procent, och ibland är det helt tomt. Noll gäster.

Hur såg det ut under sommaren och hösten?

– Det var en viss ljusning sista halvan av juli och första halvan av augusti, samt en viss rörelse i oktober, då kanske vi nådde upp till ungefär halva omsättningen av fjolåret. Vi har klarat oss okej under hösten tack vare måndagar till onsdagar när folk har rest i jobbet på vardagarna.

Hur har ni tacklat nedgången?

– Vi hade redan i första svängen varslat personal, sedan återanställde vi någon under hösten men när dessa tidsbegränsade anställningar gick ut kan vi inte förlänga. Vi har också permitterat. sedan återanställt någon men deras anställningar är tidsbegränsade och de slutar sedan.

– Det är jag och min man som äger hotellet och vi får ha jour själva och jobba när det finns gäster eller telefonen ringer.

Hur ser ni på framtiden?

– Normalt är januari ingen höjdarmånad för oss, men det kan vi hantera när vi går plus resten av årets 11 månader och december är extra bra tack vare skidskyttetävlingar. Men 2021 går vi in i januari med 10 minusmånader. Vi har drivit hotell sedan 1997 och nu går vi på knäna och hotellet dör en långsam död.

– Problemet för oss som driver hotell är att vi har en fast jättehyra, oavsett om hotellet är fullt eller tomt. Våra höga fasta kostnader går inte att göra något åt, vilket är ett jätteproblem när hotellet står tomt, säger Maria Johansson.

Philips MediaSuite  – Nu med Netflix och Chromecast built-in

Philips MediaSuite – Nu med Netflix och Chromecast built-in

Enkel för gästerna att använda och kostnadseffektiv för hotellen. Philips MediaSuite är marknadens mest kompletta TV för hotell och professionella verksamheter