Annons

Hotellet som vill lyfta hela Alingsås

zoom Anna Hartman
Anna Hartman
NYHETER. Grand Hotel i Alingsås vill vara ambassadörer för staden, bidra till en stark sammanhållning – och erbjuda smarta hotellpaket.
Annons

Anna Hartman är vd, delägare och hotelldirektör på Grand Hotel i Alingsås, en destination som präglas av en småstadskänsla med stora ambitioner och som även kallas Kaféstaden. Familjen Hartman/Persson äger Grand Hotel i Alingsås sedan 1992 och har länge jobbat ihop med lokala företag och turistrådet för att marknadsföra både hotellet och staden.

Är ni ambassadörer för Alingsås?

– Ja, det är vi nog på många sätt. Alingsås är ju en gammeldags småstad med mysiga innergårdar och kullerstensgator, men som också har ett stort utbud av butiker och saker att hitta på. Just över jul finns det en så fin, lite nostalgisk stämning här. Vi behöver ju hitta vår stora attraktion, vårt ”Liseberg” och det är själva staden.

Vad har Grand Hotel för funktion i och för staden?

– Vi ligger ju precis så man ser oss när man kör in i staden, så vi blir som porten in till Alingsås och representerar en stor del av det som besökarna möter. Det kan låta som ett slitet begrepp men vi gör det här tillsammans, det är viktigt för en liten stad. Vi, som många andra inom besöksnäringen i Sverige som driver liknande verksamheter i liknade städer, har inte en enorm lokal turistorganisation men vi får hjälp av Turistrådet Västsverige med marknadsföring och har en bra dialog. Vi tar ett ganska stort ansvar för utvecklingen av staden Alingsås genom att engagera oss i olika styrelser, samverkansprojekt med mera. Vi var med och initierade stadens julsatsning ”Christmas Lights” som ska locka besökare till Alingsås i juletider.

Ni erbjuder många kreativa hotell och upplevelsepaket hos er, berätta om tänket kring era erbjudanden.

– Det behövs helt enkelt säljbara produkter så gästerna vet vad de beställer. Våra gäster vill gärna ha förslag på vad de kan göra under sin vistelse. Det är samma sak med julbordet och olika typer av paket, vi säger att ”så här tror vi att ni bäst upplever oss.” De allra flesta vill ha det förberett, för många gäster kan det kännas stressigt att göra många olika val.

Vi går mot jul och julbordssäsongen som är populär hos er, när vet du om det väntar en bra julsäsong?

– Vi får indikationer om det redan under sommaren då de stora företagen bokar sina julbord. Vår mest intensiva bokningsperiod är mellan mitten av september och mitten av oktober och där någon gång vet vi om det blir en bra säsong.

Hur ser det ut i år?

– Vi har bra bokat i år, inte minst över nyår känns det bra. Vårt julbord är prisvärt och lättillgängligt så jämfört med förra året så är vi på samma nivåer.

Vad är det bästa med att driva hotellet?

– Det är sammanhållningen bland personalen, tillsammans tar vi hand om våra gäster och bygger den härliga gästupplevelsen ihop. Vi utvecklar hotellet löpande och bestämmer ofta vår utveckling ihop.

Stjärnkockens expertråd för ett optimalt workflow i restaurangköket

Stjärnkockens expertråd för ett optimalt workflow i restaurangköket

Daniel Müllern – stjärnkocken känd från Kockarnas Kamp, tävlingen Årets Kock och TV4 Nyhetsmorgon – driver till vardags restaurangen Tumült i Ystad. För att kunna fokusera 110 procent på gästerna är det avgörande med ett...