Annons

Hotellgästernas take-away-weekend

zoom Anna Övergaard, marknadschef på Countryside Hotels, jobbar vidare med lyckat pandemikoncept.   Foto: Countryside Hotels
Anna Övergaard, marknadschef på Countryside Hotels, jobbar vidare med lyckat pandemikoncept. Foto: Countryside Hotels
NYHETER. När stigande priser drabbar besöksnäringen så bjuder Countryside Hotels på en kostnadsfri take-away-variant på den klassisk hotellhelgen.
Annons

Stick ner fötterna i ett par mjuka tofflor, skär upp lite frukt och tänd ett härligt doftljus. Det är början på den par-weekend som Countryside Hotels tipsar om för de gäster som gärna vill hålla i plånboken och stanna hemma – men ändå sätta guldkant på en stressig vardag.

– Vi lanserade den här take-away-idén första gången 2020 i samband med pandemin.

I dagens situation med ökade kostnader för drivmedel och el, krig och inflation så kände vi att det kunde vara en bra tajmning igen, säger Anna Övergaard, marknadschef på Countryside Hotels.

Vik din egen svanhandduk

På Countryside Hotels hemsida finns en mängd kostnadsfria tips. Spa-delen kommer dock i en modifierad version jämfört med sist. I stället för att uppmuntra till varma bad föreslås energisnålare fotbad och ångande ansiktsbad.

Och när man har bäddat sin säng enligt hotellkonstens alla regler, vikt sin egen svanhandduk och lagt fram finkläderna till middagen (som man kan hitta smarta recept till) är det dags att testa take-away-kampanjens kanske viktigaste del: Att ta sig tid med sin partner.

En lista med relationsfrågor kan exempelvis leda till nya insikter.

– Det är min favoritdel i den här kampanjen. Det är så lätt att fastna bakom sin skärm och glömma bort att hålla i gång ett samtal. Frågorna är tänkta som ett roligt underlag, säger Anna Övergaard.

Populära nyårspaket

För de som känner för en weekend på Countryside Hotels, som är en sammanslutning av privatägda hotell med egen historik och profil, står dörrarna givetvis öppna.

Efter ett år av högt bokningstryck råder just nu en lite avvaktande stämning.

– Det är lite svajigt. Fram till augusti har vi haft ett makalöst år men då blev bokningsläget mer åt det “normala” hållet. Nu börjar bokningarna komma i gång igen, så det har inte stannat av helt, och vi ser också att vi har många bokningar till nyårsafton, vilket är jättekul. Det är lite nytt för oss att se så stora bokningar, så pass tidigt.

Vad är din analys?

– I år ligger jul och nyår dåligt ur arbetstagarperspektiv och med tanke på rapporteringen om dystrare tider så kanske man tänker att man inte ska resa utomlands. Då kan man lägga mer krut på nyårsafton.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...