Annons

Hotelljättar lanserar klimatmärkta menyer

zoom Foto: Scandic
Foto: Scandic
NYHETER. Både Clarion Hotel Sign och Scandic arbetar aktivt med att uppnå sina klimatmål. Nu introducerar Clarion Hotel Sign även klimatmärkta konferensmenyer och Scandic följer tätt efter med klimatberäknade fest- och eventmenyer.
Annons

Clarion Hotel Sign har jobbat fram sina klimatmärkta konferensmenyer i samarbete med företaget Klimato. Syftet är att minska gästernas koldioxidutsläpp genom bland annat minskat matsvinn, samtidigt som man klimatkompenserar för gästernas måltider.

– Genom klimatmärkta erbjuder vi mer hållbara alternativ och kan på ett enkelt sätt visa vilka val som är bäst för klimatet, säger Henrik Berghult, hotelldirektör på Clarion Hotel Sign.

Den 3 februari följer hotellkedjan Scandic hack i häl, med klimatberäknade fest- och eventmenyer framtagna med hjälp av Orkla Foods Sverige. Klimatberäkningen visar hur stor påverkan en portion har och hur stor andel av en persons dagliga ”klimatbudget” portionen motsvarar.

­– Vi vill hjälpa våra gäster att göra bättre och mer hållbara val, säger Thomas Fankl, mat- och dryckeschef på Scandic Sverige.

Både Clarion och Scandic arbetar sedan länge aktivt med att uppnå sina klimatmål även på andra områden än maten. Clarion Sign har infört initiativ såsom förnybar energi genom solceller på taket och att hotellets gym-maskiner genererar sin egen ström.

Scandic kom bland annat redan på 90-talet med idén att låta gästerna hänga upp handduken för att minska tvättmängden, något som i dag blivit en global standard. Men varken Clarion Sign eller Scandic har, som exempelvis hamburgerkedjan Max, gjort någon klimatanalys för att identifiera de största klimatbovarna i verksamheten.

– Nej, vi har inte gjort någon specifik analys, men generellt sett står den globala hotellindustrin för 1 procent av de globala utsläppen. Till skillnad från inom flygindustrin finns i dag redan många lösningar som till exempel förnybar energi, snålspolande duschar, automatiska strömbrytare och medvetet arbete kring matavfall. Men det finns mycket mer att göra, säger Henrik Berghult.

Han får medhåll av Thomas Fankl som betonar att Scandic arbetat långsiktigt med att identifiera förbättringsområden och utveckla hållbarhetsarbetet sedan många år tillbaka.

– Nu blir nästa steg att involvera gästerna ännu mer i hållbarhetsarbetet, genom att göra det både tydligare och enklare för den enskilde gästen att välja klimatsmart.

Clarion Hotel Sign har även valt att, via Klimato, klimatkompensera all mat och skänka pengar till FN-certifierade klimatprojektet Bioenergi i Sri Balaji, som bland annat bidrar till att lokala kraftverk använder sig av förnybart jordbruksavfall som bränsle.

– Som Stockholms största hotell lämnar vi störst klimatavtryck och då måste vi också ta störst ansvar. Vi mäter vår verksamhet på tre bottenlinjer: People, Planet och Profit. I den ordningen, säger Henrik Berghult.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...