Annons

Inför OS 2020: Kocklandslaget vill komma ”närmare”

zoom
"Vi vill vara starka förebilder", säger Kocklandslagets lagkapten Fredrik Andersson. Foto: Besöksliv
NYHETER. För att ta hem guldet i Culinary Olympics ska Svenska Kocklandslaget jobba med temat ”Närmare”.
”Temat sammanfattar allt vi brinner för”, säger lagkapten Fredrik Andersson.
Annons

Svenska Kocklandslaget tog guld i Kock-VM 2019, nästa tävling är Culinary Olympics som går av stapeln den 14 februari 2020 i Stuttgart.

Under en presslunch på onsdagen presenterade Kocklandslaget det tema som man ska jobba efter för att ta högsta pallplats även i kommande tävling.

– Vi har kommit fram till temat ”closer”,  eftersom det beskriver allt vi brinner för. Vi vill komma närmare råvarorna, producenterna, källan, naturen och smakerna. Gör vi det så tror vi att vi kommer att komma ännu närmare perfektion, säger Svenska Kocklandslagets lagkapten Fredrik Andersson.

Temat manifesteras bland annat i hur Kocklandslaget jobbar med sina råvaror inför tävlingen.

– När vi har kommit fram till vilka råvaror vi vill jobba med går vi till producenterna för att välja ut och komma nära råvaran. På så sätt får man också en otrolig respekt för råvaran i köket. Närheten till råvara ökar återigen närheten till perfektion.

Anders Isaksson, en av de senaste rekryteringarna i Kocklandslaget och ansvarig för förrätt och chefs table, betonar vikten av att jobba nära råvaran för bästa resultat i tävlingen.

– Det är otroligt viktigt, vi ska upp och fiska löjrom i nästa vecka, och vi har varit hos en ankuppfödare för att välja ut exakt vilka ankor vi vill ha och vilket foder de ska få för att bli så bra som möjligt.

Det är intensiva träningsdagar nu, hur ligger ni till?

– Vi är i fas, råvarorna är satta och beskrivningen ska in i slutet av denna vecka. Men man vill ha så mycket tid på sig som möjligt för att hela tiden kunna förbättra, ta bort och lägga till, säger Anders Isaksson som tävlar för första gången med Kocklandslaget.

Nyfikenhet, lokalproducerat, hållbart, förebilder är några av de ledord Svenska Kocklandslaget jobbar med.

– Vi vill vara starka förebilder och driva svensk gastronomi framåt. Att tänka hållbart är en självklar del i det, vi gör många medvetna val hur vi kan återanvända, och tänker mycket på hur i till exempel använder plast, säger Fredrik Andersson.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...