Annons

Järvaveckan erbjöd rekordmånga jobb i besöksnäringen

zoom Både Ulrica Bjurström på Compass Group och Gröna Lunds Ida Troive (th) är mycket nöjda med sin medverkan under Järvaveckan. Foto: Besöksliv
Både Ulrica Bjurström på Compass Group och Gröna Lunds Ida Troive (th) är mycket nöjda med sin medverkan under Järvaveckan. Foto: Besöksliv
NYHETER. Årets upplaga av Järvaveckan slog rekord med över 40 000 besökare. Och de besöksnäringsföretag som var på plats för att hitta nya medarbetare är nöjda: ”Under veckan fick vi kontakt med närmare hundra kandidater”, säger Ida Troive på Gröna Lund.
Annons

För tredje året i rad möttes rekryterare och jobbsökare på Spånga idrottsplats under Järvaveckan 12-16 juni. Och trots regn och rusk slog eventet rekord – med över 40 000 besökare. Bland de 300 organisationer och företag som var på plats fanns Gröna Lund för att rekrytera personal.

– Det gick jättebra, under veckan fick vi kontakt med närmare hundra kandidater som ville arbeta hos oss, främst under Halloween. Då behöver vi 600 personer som vill skrämma våra gäster. Så det här var ett perfekt tillfälle att komma igång med rekryteringen, säger Ida Troive, hr-chef på Gröna Lund.

Ida Troive ser en fördubbling i antalet sökande jämfört med förra året och nu inleds arbetet med att skicka ut svar till personer de vill boka in för intervjuer.

Varför är Järvaveckan ett viktigt evenemang för er? 

– Det är viktigt för oss att kunna rekrytera i områden där det inte är självklart att vi finns. Vi är ute efter de bästa medarbetarna och då måste vi leta på flera olika ställen. Därför är Järvaveckan en självklar mötesplats för oss.

Enligt arrangören, stiftelsen The Global Village, har över 2000 jobb kunnat erbjudas under veckan. Och hotellkedjan Nordic Choice stod för flera av dem.

– Vi har över 200 lediga tjänster på vår webb, så för oss fanns inga begränsningar, vi söker folk till en mängd olika tjänster. Vi fick kontakt med 40 personer och dem har vi mejlat för att följa upp. Vi hade gärna hittat ännu fler, men vi hade otur med vädret, säger Tina Tropp Jerresand, people & culture manager på Nordic Choice Sverige.

Lyckades ni anställa någon på plats?

– Det är lite tidigt att säga, vi skrev inte några kontrakt, men vi hade några riktigt heta kandidater som vi skickade direkt vidare till våra hotell.

Tina Tropp Jerresand ser Järvaveckan som ett sätt att öka mångfalden i hotellkedjan.

– Vi tycker att det är toppen att tillsammans med Visita visa upp besöksnäringen. Och vi vill så gärna ha en mångfald hos oss, vi ser det som en stor möjlighet.

Även Ulrica Bjurström, bemannings- och rekryteringskoordinator på Compass Group, är nöjd med veckan.

– Det gick jättebra och det var roligt att ställa ut. Vi hade många sökande och är verkligen nöjda med att ha varit på plats. Vi har ungefär tjugo lediga tjänster ute nu totalt i landet och för Stockholmsområdet rör det sig om tio stycken, de hoppades vi kunna fylla.

Hur många blev det?

– Vi har fått in otroligt många ansökningar, gensvaret har varit så stort att vi inte hunnit börja titta på dem ännu – det känns jätteroligt.

Vad betyder Järvaveckan?

 

– Jag tycker att den är viktig för att alla ska få en chans att träffa oss som arbetsgivare inom besöksnäringen. Och för oss är det en stor fördel att kunna komma ut och visa upp att vi är en stor aktör med många roliga uppdrag, och att vi kan erbjuda spännande karriärer.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...