Annons

Julborden lyfter restaurangernas bokslut

zoom Efterfrågan var större 2017 än tidigare år för flera restauranger. Foto: Colourbox
Efterfrågan var större 2017 än tidigare år för flera restauranger. Foto: Colourbox
NYHETER. Svart sill, tryffel-carpaccio och saffranstekt tofu är några av rätternas som lskapat rusning till krogarnas julbord 2017.
Skansens restauranger nådde historiskt gästrekord under perioden: ”Vi har haft flest antal gäster sedan Solliden öppnade 1952”.
Annons

Hårdare tryck på marknadsföring, fler antal julbordsdagar och en större satsning på vegetariskt. Det är några av faktorerna som drev högre försäljning av julbord på flera av landets krogar 2017 jämfört med föregående år. Besöksliv summerar 2017 års julbordssäsong.

– Vi har slagit rekord i år, jag tror det är flest antal gäster sedan Solliden öppnade 1952 och det känns otroligt roligt. Den 15 december hade vi över tusen gäster på en kväll, säger Lisa Engh, boknings- och eventansvarig på Skansens restauranger.

Krogen hade totalt 15 045 julbordsgäster 2017, cirka 2000 fler än föregående år.

– Vi har fått bättre rutiner och fick många företagsbokningar. Vi utökade även till tre sittningar på lördagar och tre extra julbordsdagar. Vi har också ett bra samarbete med DN och Coop och deras medlemserbjudanden och vi har marknadsfört oss i sociala medier, säger Lisa Engh.

Något särskilt som stack ut på julbordet 2017?

– Vi hade en vegetarisk del eftersom det varit så stor efterfrågan. Samtidigt hade vi ett traditionellt julbord som fått ett mer ekologiskt och närproducerat fokus.

Hur viktig är julbordsförsäljningen för årsbokslutet?

– Det är den viktigaste delen under vinterhalvåret. På Solliden ökade vi omsättningen på julbordet med 28 procent jämfört med föregående år, som också var ett rekordår.

Siffror för tredje kvartalet visade att restaurangbranschens tillväxt bromsar in för första gången på länge. Utifrån det, vad har du för förväntningar på 2018?

 – Vi har inte märkt att det lugnat ner sig. Vi satsar mycket på marknadsföring och ökar hela tiden, så jag har goda förväntningar på det nya året, säger Lisa Engh

 

Även på Oaxen Slip har trycket på julbord varit hårdare än vanligt.

– Efterfrågan på årets julbord kändes betydligt större än tidigare år, med färre avbokningar, vilket beror på att vi har många återkommande gäster. Stammisar är trogna gäster, de är noga med att inte överboka och korrigerar sina bokningar i god tid, säger vd Agneta Green.

Totalt sålde restaurangen 4 372 julbord och ökade därmed beläggningen från 87,6 procent till 92,4 procent, enligt Agneta Green.

Något särskilt som stack ut på julbordet 2017?

– Vi har ett klassiskt svenskt julbord med betoning på vårt stora sillbord och våra egna charkprodukter. Det som stack ut i år var vår hemkryddade Kölhalarsnaps, som röks med ek.

Hur viktig är julbordsförsäljningen för årsbokslutet?

– Den är lika viktig som våra sommarmånader, 25 dagars försäljning motsvarar 12,5 procent av Oaxen Slips totala omsättning. Med tanke på vårt läge så skulle vi inte locka hit så många gäster i december utan julbordet.

Vad har du för förväntningar på 2018?

– Vi har känt av en avmattning i bistron de tre första kvartalen 2017, vilket till viss del beror på en dålig sommar. Däremot ökade vi fjärde kvartalet, så nu hoppas vi på ett varmare 2018.

 

Villa Källhagen lockade fler gäster än tidigare genom mer flexibla tider och spontana bokningar. Under perioden 30 november till julafton blev det 5400 privata bokningar, vilket är något mer än tidigare, enligt restaurangchef Emilia Marszalek.

Var det något särskilt som stack ut på julbordet 2017?

– Vi har ett klassiskt svenskt julbord, men i år serverade vi fler vegetariska rätter och veganrätter som blev mycket populära, bland annat en saffranstekt tofu med brysselkål”.

Hur viktig är julbordsförsäljningen för årsbokslutet?

– Julbordet är mycket viktigt för oss eftersom vi har lågsäsong januari och februari.

Restaurangbranschen visad en inbromsning under tredje kvartalet – den första på länge. Utifrån det, vad har du för förväntningar på 2018?

– Läget är inte så konstigt eftersom Stockholm har exploderat vad gäller nya restauranger. Vi ser ändå ljust på framtiden och tror att det lossnar framåt februari. Det har redan innan årsskiftet bokats på mycket konferenser och bröllop.

 

På Restaurang Rosengården i Visby hade man förra året jobbat extra hårt med att få till julbordet vad gäller både rätter och utformning. Målet var 1000 sålda julbord, och även om man inte nådde riktigt ända fram är krögare Henrik Westerlund nöjd.

– Det blev cirka 800 julbord, rent pengamässigt innebar det ändå att vi sålde för 10 000 kronor mer än 2016, säger han.

Totalt hade Restaurang Rosengård 16 dagar med julbord, vilket var tre färre än året innan, samtidigt var gästerna fler de dagar krogen var öppen.

– Det blev upp till 90 gäster på en kväll – andra och tredje advent var det helt fullbokat. Vi har tackat nej till flera hundra gäster.

Något särskilt som stack ut på julbordet 2017?

– Vi har fokus på gotländska råvaror, som gotländsk julskinka och fårfiol från Graute gård, och egna säsongstypiska rätter som hjortpaté med tryffel och carpaccio med tryffelmajonnäs. I år serverade vi även en svart sill med kapris, wasabi och persilja, det blev en ögonbrynshöjare.

Hur viktig är julbordsförsäljningen för årsbokslutet?

– Den är viktig, vi omsätter åtta miljoner kronor per år och julborden står för 500 000 kronor.

Vad har du för förväntningar på 2018?

– Vi har ökat kontinuerligt under flera år, utom förra året. Jag tror att det beror på vädret. Inför 2018 hoppas jag på en bra för- och eftersäsong, med stabil värme, säger Henrik Westerlund.