Annons

Kattegattleden blir matmecka för cykelturister

zoom NÀsta Är hoppas man kunna erbjuda 20 olika paket med mat och cykling. Foto: Visit Halland
NÀsta Är hoppas man kunna erbjuda 20 olika paket med mat och cykling. Foto: Visit Halland
NYHETER. Prisbelönade Kattegattleden ska utvecklas till ett lokalt matmecka för nyfikna mÄltids- och cykelturister. Projektet kickastartar med mÄltidseventet Smaka pÄ Kattegatt i helgen.
Annons

Evenemanget Smaka pÄ Kattegattleden som anordnas i helgen Àr ett samarbete mellan Region Halland, lokala producenter och restauranger, och kommuner lÀngs Kattegattleden och Region SkÄne. Det Àr Region Hallands avdelning Visit Halland som ansvarar för projektet som Àr tÀnkt att vara en lÄngsiktig satsning pÄ mÄltidsturism i regionen.

– Eventet vi gör i helgen Ă€r en start pĂ„ en mer lĂ„ngsiktig satsning för att man ska förknippa Kattegattleden med hĂ€ftiga, genuina matupplevelser, sĂ€ger Johan Ohlsson pĂ„ Visit Halland.

Bakgrunden till satsningen att Kattegattleden, efter ett utvecklingsprojekt som har pÄgÄtt sedan 2015, förra Äret utsÄgs till Europas bÀsta cykelled. Detta ledde till en explosion av cykelturister med totalt 20 000 gÀstnÀtter med bÄde svenska och utlÀndska gÀster.

– DĂ„ frĂ„gade vi oss hur vi kunde ta detta vidare och förlĂ€nga cykelsĂ€songen för alla besökare. Vi tog fasta pĂ„ att mĂ„ltidsturism och matupplevelser Ă€r en stor och viktig reseanledning och kom fram till att vi ska sĂ€tta Kattegattleden pĂ„ matkartan, sĂ€ger Johan Ohlsson.

Idén bygger pÄ att besökare ska kunna cykla pÄ de olika lokala lederna och samtidigt upptÀcka maten hos lokala restauranger och producenter.

Till pilotevenemanget som Àger rum i helgen erbjuder man tio lokala leder, varav fyra redan Àr fullbokade.

– VĂ„r förhoppning Ă€r att paketen ska bli Ă€nnu fler, att vi nĂ€sta Ă„r ska kunna erbjuda bortĂ„t 20 olika alternativ. Detta Ă€r ju ocksĂ„ ett sĂ€tt att förlĂ€nga sĂ€songen, sĂ€ger Johan Ohlsson.

Vad hoppas ni mer pÄ?

– Vi vill att de olika företagen ska se detta som en jĂ€ttestor affĂ€rsmöjlighet eftersom det finns en sĂ„ stor efterfrĂ„gan. Och att de internationella researrangörerna paketera cykel och mat ser vi som en stor möjlighet.

Hur har ni informerat företagen?

– Varje kommun har tagit kontakt med entreprenörerna i deras kommun och frĂ„gat om de vill skapa en runda. Sedan har vi haft modell enligt Kullaturen som visar hur man kan göra. Sedan Ă€r det upp till entreprenören att sĂ€tta ihop det, Ă€ven om vi samordnar och marknadsför efter kundbehov.